شایعاتی که با آلودگی هوا داغ میشوند

استفاده از محلول سرکه و آب ،دستگاههای بخور،قرار دادن سیر وپیاز در فضای منزل ومصرف انواع و اقسام مواد غذایی همه وهمه به منظور جلوگیری از عوارض وآسیبهای آلودگی هوا مطرح می‌شوند و عده زیادی از افراد هم تمامی این روشها را مو به مو انجام می‌دهند به امید اینکه از این صدمات مصون بمانند،اینکه این روشها تا چه میزان موثر هستند و پشتوانه علمی دارند پرسشی است که متخصصان پاسخگو هستند.

علائم هشدار دهنده

دکتر مصطفی قانعی ،متخصص ریه در این خصوص گفت: عوامل مختلفی در آلودگی هوا دخالت دارند که دسته‌ای از این عوامل شامل ذرات و گردوغبارهایی هستند که گاهی با چشم قابل مشاهده نیستند. هرچه اندازه ذرات بزرگتر باشد،آسیب کمتری به ریه می‌رسد،ذراتی که اندازه کوچکتر از 2.5 میکرون دارند به راحتی وارد ریه شده  و به آن آسیب می‌رسانند.

موارد دیگری که در آلودگی  نقش دارند ناشی از سوختها هستند؛مانند دی اکسید کربن،منواکسید کربن و اکسید نیتریت. این گازها سمی و خطرناک بوده و هرکدام در ریه اثر خاصی ایجاد می‌کنند. زمانیکه منواکسید کربن در هوا افزایش می یابد حالت گیجی به افراد دست می‌دهد بطوریکه فرد مبتلا به سردرد،کاهش بینایی و در آخر کاهش سطح هوشیاری خواهد شد. بنابراین زمانیکه فرد از منزل خارج شده واحساس گیجی وسردرد می‌کند بلافاصله قبل از ایجاد حالت کاهش دید ،باید از محیط فاصله بگیرد تا دچار مشکلات جدی تر نشود.

مطالب بسیاری در فضاهای مجازی مطرح می‌شود که برخی از آنها تنها نشأت گرفته از سوءاستفاده‌های تجاری است و کمکی به رفع مشکلات ناشی از آلودگی هوا نخواهد کرد.

عوارض گاز سولفور دی اکساید

وی افزود: از ویژگی مهم گازمنواکسید کربن این است که فاقد رنگ وبو بوده وانسان هیچ احساسی به آن ندارد مگردر زمانیکه عوارض پدید می‌آیند. دی اکسید سولفور یا سولفور دی اکساید باعث تنگی مجاری هوایی شده و افرادیکه زمینه مشکلات ریوی دارند زمانیکه با این گاز مواجه می‌شوند،دچار حالت آسم می‌شوند وحالت خس خس قفسه سینه وسرفه پیدا می‌کنند.لذا افرادیکه به بو ومواد محرک حساس هستند،در صورت مواجه با آلاینده ها و بروز علائمی نظیر سرفه وخس خس سینه باید به سرعت از محیط خارج شده و اسپری سالباتامول استفاده کنند.

دکتر قانعی در خصوص عوارض استنشاق گاز نیتریت دی اکساید گفت:این گاز هم به مانند سولفور دی اکساید عوارضی نظیر خس خس سینه وتنگی نفس را ایجاد می‌کند مضاف بر اینکه شانس ابتلا به عفونتها را هم افزایش می‌دهد ومجاری هوایی را تنگ می‌کند.

همانطور که گفته شد ذرات کوچکتر معلق در هوا آسیب بیشتری وارد می‌کنند واین آسیب هم قلب را درگیر کرده وهم متوجه ریه می‌شود.

درگیری کل بدن

وی ضمن اشاره به عوارض ناگوار اوزن بر سلامت افراد افزود:آلاینده اوزن که از سوخت فسیلی حاصل می‌شود تحریک کننده مجاری هوایی است وباعث التهاب می‌شود  و همراه سایر موارد گفته شده تشکیل آلاینده‌های هوایی را می‌دهد و زمانیکه سطح آلاینده‌ها بالا می‌رود ترکیبی از این عناصر نقش داشته وهر کدام از آنها در سطح بدن تأثیر خاص خود را می‌گذارند و ریه اولین جایی است که درگیر شده و پس از آن، آسیبهای بعدی در بدن ایجاد می‌شود لذا این آسیبها تنها منحصر به سیستم تنفسی افراد نیست.

 راهکارهای فضاهای مجازی در آلودگی هوا

این استاد دانشگاه ضمن توصیه به افراد درخصوص عدم استناد به توصیه‌های پزشکی در فضاهای مجازی اظهار داشت: در خصوص آلودگی هوا مطالب بسیاری در اینگونه فضاها مطرح می‌شود که برخی از آنها تنها نشأت گرفته از سوءاستفاده‌های تجاری است و کمکی به رفع مشکلات پیش آمده نخواهد کرد. هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه دستگاه‌های تصفیه هوا بتوانند کمکی به رفع عوارض آلودگی هوا بکنند وجود ندارد.در خصوص استفاده از برخی از ماسکها هم باید گفت این وسایل نمی‌توانند فرد را دربرابر هوای آلوده مصون نگه دارند .

راهکار علمی حل مشکل آلودگی این است که آلاینده‌ها در هوا کاهش یافته و تمام تدابیر هم باید توسط دولت اتخاذ شود وتنها توصیه به افراد این است که تا حد ممکن از منزل خارج نشوند ودر صورت خروج از انجام حرکات سریع و ورزشی پرهیز کنند تا ورود آلاینده‌ها به ریه به حداقل برسد.

متأسفانه آلاینده‌ها به هر صورت اثر خود را بر بدن می‌گذارند و تنها اقدام مفید برای کاهش عوارض  این است که افراد مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را در برنامه روزانه خود بگنجانند.گفتنی است در ترکیبات کلم،انار و اغلب میوه‌جات و سبزیجات  این عناصر موجود هستند.

وی در انتها تصریح کرد: این مساله و اخبار حواشی آن موجب نگرانیهای بسیاری در افراد شده است که یکی از آنها خطر مرگ ناگهانی در افراد بر اثر استنشاق هوای آلوده است. لازم به ذکر است که هوای آلوده در تمامی افراد خطر مرگ ناگهانی ایجاد نمی‌کند بلکه بیماریهای زمینه‌ای در افراد است که در مجاورت آلودگی هوا این خطر را بوجود می‌آورد. بطور مثال وجود بیماری قلبی در فرد زمانیکه در مجاورت هوای آلوده باشد این خطر را ممکن می‌سازد لذا این افراد نباید از منزل خارج شوند زیرا ممکن است اولین علامت در آنها بروز سکته یا انقباض شدید مجاری هوایی باشد که درصورت عدم دسترسی سریع به خدمات درمانی امکان مرگ وجود خواهد داشت.

 

گزارش: اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا