مراقبت از سالمندان هوشمند شد

پرهام دلالت، مجری طرح «دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان» در گفتگو با مهر، گفت: امروزه در کشور ما لزوم احترام و توجه به سالمندان، براساس اعتقادات دينی و سنتی، ضروری است و در عين حال تغيير شرایط زندگی، مدرنيزه شدن و اشتغال اکثر اعضای خانواده­ در بیرون از خانه، سبب شده که تغييراتی در آداب اجتماعی و زندگی افراد جامعه ايجاد شود.

وی ادامه داد: اين امر سبب کمرنگ شدن توجهات و تکریم سالمندان شده است که این کار ضمن خدشه دار شدن تکريم آنها، موجب به مخاطره افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی سالمندان می شود.

وی عنوان کرد: ليکن با توجه به مشکلات زندگی امروز، وجود دستگاهی که با بهره ­گيری از تکنولوژي­های سخت افزاری و نرم افزاری، بتواند به عنوان ياری گر فرزندان يا پرستار سالمند، نقش مثبتی در جهت تسهيل و کيفيت امر مراقبت از سالمندان ايفا کند، ضروری به نظر می ­رسد.

دلالت اظهار داشت: بر همين اساس، اقدام به طراحی، پياده سازی و ساخت دستگاهی هوشمند در جهت کمک به امر مراقبت و تکريم سالمندان کردیم.

وی در خصوص اين دستگاه گفت: دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان، به عنوان وسيله ­ای یاری‌دهنده در انجام امور خود مراقبتی سالمند نظير اعلام زمان مصرف داروها و اعلام يادآوری جهت انجام تست‌های دوره‌ای مانند تست قند خون، تست فشار عمل می کند.

دلالت ادامه داد: همچنین این دستگاه قادر است برای انجام اموری که سالمند نیاز به کمک دارد و انجام آن به تنهایی باعث ایجاد خطر می شود، هشدار دهد.

وی  درباره دیگر ویژگی های دستگاه مراقبت از سالمند گفت: فراهم کردن امکان «مراقبت از راه دور» سالمند، برای پرستار يا نزدیکان وی و نیز الگویابی سلامت و وضعیت فردی از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه سعی شده در این دستگاه سنسورهای چک کننده علائم سلامتی و همچنين ثبت روند تغییرات جسمانی سالمند در نظر گرفته شده، اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه، می توان اطلاعات اخذ شده از ویژگی های جسمانی سالمند را در اختیار نزدیکان یا پزشک معالج وی قرار  داد.

به گفته دلالت، همچنين امکان پايش و نمايش موقعيت فيزيکي فرد سالمند به ويژه سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر از قابليتهای ديگر اين دستگاه محسوب می شود.

وی گفت: از این سیستم می توان برای مراقبت افراد سالمند با شرایط عمومی یا دارای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، تنفسی ، آلزایمر و … بهره برد؛ حال آنکه برای هر وضعیت امکان تخصصی شدن سیستم و تطبیق با شرایط وجود دارد.

دلالت خاطر نشان کرد: بنا داریم فاز دوم این سیستم را جهت پایش بیماری سالمندان عرضه کنیم.  این طرح در ایده بازار پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت کرده و در حال حاضر کليه مراحل ساخت و پيشرفت کار اين دستگاه توسط شرکتی زیر نظر پارک علم و فناوری استان مرکزی در حال انجام است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا