نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پایگاه فضائی ووستوچنی ؛ هنوز آماده فعالیت نیست

  تاتیانا گولیکوا ،رئیس اداره حسابداری کل کشور روسیه در یک گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد :کلیه فعالیت ها و اقدامات انجام شده در پایگاه فضائی ووستوچنی در شرق دور روسیه به طور دقیق مورد بررسی و تفتیش قرار می گیرد . وی در این زمینه تاکید کرد : اگرچه این مرکز به طور جداگانه ای دارای سیستم بازرسی و حسابرسی است ولی ما باید به طور دقیق بررسی کنیم که چگونه به این مرکز فضائی مهم بودجه اضافی تعلق گرفته و این بودجه چگونه استفاده  شده است ؟

پایگاه فضائی ووستوچنی برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این کشور فاقد پایگاه مطالعات فضائی غیر نظامی بوده و تمامی پایگاه های فضائی فعلی این کشور دارای کاربری دوگانه نظامی – فضائی هستند .

این موضوع در حالی عنوان می شود که میزان هزینه های اختصاص داده شده برای مرکز فضائی ووستوچنی که هنوز ساخت آن کامل نشده است ، به میزان بیست درصد بیش از مبلغی بوده که پیش از این توسط سازمان حسابرسی کشور روسیه برآورد شده بود . بر اساس این گزارش احتمال داده می شود تخطی های مالی انجام شده در این پروژه بالغ بر 92 میلیارد و 900 میلیون روبل ( برابر با یک میلیارد و 200 میلیون دلار ) باشد . این موضوع در حالی عنوان می شود که بر اساس اظهارات پیشین مقامات رسمی آژانس فضائی روسیه ، پایگاه فضائی ووستوچنی برای روسیه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این کشور فاقد پایگاه مطالعات فضائی غیر نظامی بوده و تمامی پایگاه های فضائی فعلی این کشور دارای کاربری دوگانه نظامی – فضائی هستند .

گفتنی است در حال حاضر روسیه از چندین مرکز فعالیت های فضائی بهره برداری می کند که عبارتند از : پایگاه فضائی بایکونور در بخش مرکزی قزاقستان ، پایگاه فضائی پلستسک در جنوب منطقه آستاراخان و پایگاه یاسنی در جنوب غربی منطقه اورال  .

در این میان پایگاه فضائی بایکونور دارای اهمیتی تاریخی در فعالیت های فضائی روسیه محسوب می شود . یوری گاگارین با استفاده از فضاپیمای Vostok در بهار ( 12 آپریل ) سال 1961 میلادی از این مرکز فضائی به ماموریت اعزام شده و تاکنون بیش از یک هزار و 500 فضاپیما و راکت ماهواره بر در طول تاریخ فعالیت پایگاه فضائی  بایکونور ، از این محل به ماموریت اعزام شده اند .

عملیات ساخت پایگاه فضائی جدید روسیه با نام ووستوچنی ( که در زبان روسی به معنی خاوری یا شرقی است ) ، در منطقه آمور پیگیری شده و مقامات روسیه اعلام کرده بودند این پروژه تا پایان سال گذشته میلادی به اتمام خواهد رسید ، در حالی که با شروع سال جدید میلادی ، هنوز این پایگاه به بهره برداری نرسیده است .

بر اساس اطلاعات رسمی اعلام شده ، نخستین سکوهای پرتاب این مرکز فضائی برای پرتاب راکت های سبک و متوسط استفاده خواهد شد .  از سوی دیگر عملیات ساخت سکوهای پرتاب راکت های سنگین و فوق سنگینی که ماموریت های راکت های ماهواره بر انگارا را بر عهده خواهد گرفت تا سال 2018 به پایان می رسد .

پس از این روسیه در نظر دارد به تدریج و طی چهار سال ، راکت های نسل جدید انگارا را جایگزین راکت های قدیمی تر پروتون کرده و بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط سازمان فضائی روسیه ، پایگاه فضائی ووستوچنی توانائی اجرا و اعزام تمامی ماموریت های فضائی توسط راکت های مختلف ماهواره بر و فضاپیماهای گوناگون را خواهد داشت .

بر این اساس پیش بینی می شود این مرکز فضائی تا سال 2020 قادر به استفاده از تمامی ظرفیت های خود برای انجام ماموریت های فضائی باشد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل