آخرین دستاوردهای علمی کشور در پنجمین نمایشگاه علم تا عمل

امسال در این نمایشگاه تنها فناوری ها و محصولات علمی که تجاری سازی شده یا در آستانه آن قرار دارند، در معرض دید عموم قرار گرفتند. در این گزارش تعدادی از غرفه ها و فناوری های ارایه شده در نمایشگاه مذکور را برای شما به تصویر درآورده و معرفی می کنیم.

 

انجام آشپزی به صورت هوشمند

آشپز هوشمند ازجمله طرح هایی است که توسط یکی از محققان استان آذربایجان شرقی ساخته  و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این دستگاه، خوراک پزهوشمندی است که برخلاف سایر خوراک پزها محدود به پخت چند نوع غذا نیست و همه نوع غذا را می‌پزد.

این وسیله تمام اتوماتیک شبیه به پلوپز طراحی شده که درون آن قابلمه قرار دارد و نیازی به برق ندارد و می تواند با هرنوع منبع حرارتی مانند اجاق گازی،پیکنیک،اجاق نفتی و برقی غذا را طبخ کند.

همچنین این وسیله، سنسور غیر برقی کاملا هوشمندی دارد که تغییرات کیفی داخل قابلمه را درک می کند و زمان پخت آن را نیز تشخیص می دهد؛ این دستگاه هوشمند دمای غذا را تا زمانی که مورد استفاده قرار نگیرد در حدود 90 درجه سانتی گراد نگه می دارد به این ترتیب غذا نه تنها فاسد نمی شود و نه می سوزد.

 

روشی نوین برای تولید نمک های با ارزش

ارایه یک روش نوین برای تولید نمک های با ارزش منیزیم از پساب ها و شورابه های منتهی به دریا از دیگر طرح های ارایه شده این نمایشگاه توسط  پژوهشگران پارک استان هرمزگان است.

این روش برای بازیابی و استحصال املاح مختلف نظیر اکسید منیزیم، کلرید منیزیم، هیدروکسید منیزیم و فلز منیزیم در صنایع مختلفی از جمله شیشه، فولاد و نظامی ، انرژی هسته ای( برای احیای اورانیوم، زیرکونیوم، هافنیوم)، آلیاژ سازی، پزشکی و… کاربرد دارد.

محققان این روش ابتدا در اشل آزمایشگاهی توانسته اند با حذف عوامل مزاحم و سپس قلیایی کردن شورابه ها و با تغییر اسیدیته محیط، نمک منیزیم با راندمان بالا را به دست آورند. پس از آن عملیات خالص سازیی روی آن انجام شد و هم اکنون نیز طراحی نیمه صنعتی آن در دست اقدام است.

 

خلوص بالای نمک های منیزیم حاصله(70 تا98 درصد اکسید منیزیم) و مخصوصا کاربرد آن در صنعت نسوز توجیه پذیری آن را بالا برده است.

 

دستگاه آبگرمکن- آب شیرین کن خورشیدی

دستگاه آبگرمکن- آب شیرین کن خورشیدی خانگی برای نخستین بار در ایران و دنیا به عنوان یک محصول تجاری به بازار مصرف معرفی شده است. پژوهشگران پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران( وابسته به جهاد دانشگاهی) پس از 5 سال تلاش و طی مراحل آزمایشگاهی و پایلوت، موفق به کسب دانش فنی تولید این دستگاه شدند.

تامین همزمان آب گرم و آب شیرین یک واحد مسکونی، تجاری یا اداری، حداقل دور ریز آب طی فرایند شیرین سازی( در مواردی مقدار دور ریز به صفر می رسد)، تامین کل انرژی حرارتی و الکتریکی مورد نیاز با استفاده از انرژی خورشیدی، ساخت و تامین تمامی تجهیزات در داخل کشور، هزینه بهره برداری پایین از مهمترین ویژگی های این دستگاه است.

حداقل تولید آب گرم(250 لیتر در روز)، تولید آب شیرین به مقدار 20 لیتر در روز، مصرف برق کمتر از 100وات( قابل تامین توسط پنل های فتو ولتاییک)، دارا بودن سیستم پشتیبانی برقی و سیستم کنترل ساده و قابل تنظیم برای عملکرد مستقل آبگرمکن و آب شیرین کن خورشیدی از مشخصات اصلی این محصول است.

 

تولید ژل رویال، گرده گل و عسل ارگانیک

تولید ژل رویال، گرده گل و عسل ارگانیک از  دیگر دستاوردهایی ارایه شده یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران  در این نمایشگاه است.

ژل رویال، غذای اصلی ملکه است که توسط غدد سر زنبوران کارگر (معروف به غدد هیپوفارنژیال) تولید می شود. از این ژل می‌توان در صنایع دارویی و درمان بیماری ها استفاده کرد. مهم ترین ویژگی این ژل اهمیت آن در درمان سرطان های خونی به ویژه سرطان های مزمن خونی است که اهمیت تجاری سازی و تولید این محصول را توجیه می کند.

این محصول در برطرف کردن عوارض یائسگی، ناتوانی جنسی، خستگی مفرط، لک و چروک پوست، درمان دیابت، تحریک سیستم دفاعی بدن، تعادل هورمونی، مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی، انسداد شریانی، کلسترول و فشار خون بالا، آسم، کنترل وزن، کم خونی، استخوان های شکسته و ضعیف، کمبود رشد، عفونت مثانه، تورم، مشکلات کبدی، انواع آرتریت، کاهش حافظه، سوء تغذیه، افسردگی، ضعف و خستگی چشم ها، بهبود زخم های داخلی و خارجی نقش به سزایی دارد.

همچنین شاه انگبین یا ژل رویال موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش رشد و جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی شده و می تواند به عنوان یک ترکیب مکمل در درمان لوسمی و همچنین برای جبران عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی مورد توجه قرار گیرد.

 

ساخت پریزی هوشمند برای جلوگیری از برق گرفتگی

امروزه برق گرفتگی یکی از بزرگترین عواملی است که جوامع بشری با آن سرو کار دارد. متاسفانه سالانه افراد بسیار زیادی به علت برق گرفتگی جان و مال خود را از دست می دهند . یکی از محققان جوان کشور برای پایان دادن به این مشکلات پریزی با مدلینگ پریزهای معمولی اما با قابلیت های بسیار زیاد طراحی کرده و آن را به دو صورت منیول و اینتاجنت برنامه ریزی و ساخته است.

 

جلوگیری از برق گرفتگی به صورت هوشمند با تشخیص طیف مادون قرمز، هزینه بسیار کم و دقت زیاد، تنظیم و ثابت نگه داشتن میزان ولتاژ مصرفی از جمله مزایایی استفاده از این پریز است.

 

دستگاهی برای برش آسفالت

دستگاه برش آسفالت نیمه اتوماتیک با وزن پایین و جثه کوچک و قیمت مناسب، یکی دیگر از طرح های ارایه شده در این نمایشگاه توسط محققان یکی از شرکت های پارک علم و فناوری استان لرستان است.

این دستگاه برش آسفالت در پیشبرد کارهای ساخت و ساز و تعمیرات جاده ها و… نقش به سزایی دارد. این دستگاه بر خلاف نمونه های مشابه خارجی، هنگام کار مقدار زیادی گرد و غباری جذب نمی کند بلکه آن را به صورت اتوماتیک دور می کند.این امر باعث طولانی شدن عمر دستگاه می شود و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری آن می شود. یکی دیگر از نقص های دستگاه های خارجی سنگین بودن شافت تیغه است؛ وزن شافت تیغه خارجی 9 کیلوگرم و طول آن 60 سانتی متر است اما در دستگاه طراحی و ساخته شده ایرانی وزن شافت تیغه 2 کیلوگرم و به طول 18 سانتی متر است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا