نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دنیای فیزیک در سال ۲۰۱۶

اجازه دهید با سرن شروع کنیم، در آنجا فیزیکدان‌ها در LHC 2016 را با ادامه برخورد دادن پروتون‌ها در انرژی ۱۳ ترا الکترون‌ولت که در سال پیش شروع‌شده است؛ می‌گذرانند. فابیولا گیانوتی؛ فیزیک‌دان ایتالیایی شانزدهمین مدیر سرن و اولین زنی که به این سمت منصوب‌شده در این سال هدایت برنامه‌های این آزمایشگاه بزرگ را در دست خواهد داشت.

PW-2015-12-17-look-ahead-CERN

گیانوتی دکترای فیزیک را در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه میلان دریافت کرد و سپس در سال ۱۹۹۴ در سرن به عنوان یک محقق کار خود را شروع کرد. در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ او سخنگوی آشکارساز اطلس در مجموعه سرن بود. در این مدت بوزون هیگز با توجه به داده‌های ثبت شده در اطلس شناسایی شد. در سمینار تاریخی ارائه نتایج اطلس در سال ۲۰۱۲ او شخصی بود که خبر کشف بوزون هیگز را در این مجموعه اعلام کرد.

در حوزهٔ فضایی، قرار است مأموریت جونو ناسا، در ۴ جولای به مدار مشتری وارد شود. بعد از ۵ سال طی مسیر، جونو قرار است اولین سفینه بعد از گالیله در ۱۹۹۵ باشد که مشتری را ملاقات می‌کند.
آژانس فضایی ژاپن هم سال شلوغی خواهد داشت. فضاپیمای آکاتسکوکی وارد مدار زهره می‌شود و دانشمندان این مأموریت انتظار دریافت اولین داده‌ها را در مال آوریل دارند. ژاکسا همچنین در نظر دارد مه تلسکوپ اشعه ایکس AStro-H را در مدار پایین زمین قرار دهد: تا به مطالعه همه چیز از ساختار بزرگ‌مقیاس تا توزیع ماده تاریک در خوشهٔ کهکشانی بپردازد.

در همین حال، آژانس فضایی اروپا نیز اولین داده‌های را از مأموریت گایا دریافت خواهد کرد؛ که به دنبال ایجاد یک کاتالوگ بسیار دقیق از حدود ۱ میلیارد جرم خواهد بود. در ماه مارس فضاپیمای پث فایندر یا رهیاب شروع به آزمودن تجهیزات می‌کند. یکی دیگر از چشم‌اندازهای سال ۲۰۱۶ تصور برداری آرایه بزرگ تلسکوپی EHT از یک سیاه‌چاله است.
فیزیکدان‌ها قرار است در سال ۲۰۱۶ از تلسکوپ ارتقا یافته پیرو اوگرو؛ بزرگ‌ترین رصدخانه اشعه‌ی کیهانی در آرژانتین استفاده کنند. این ارتقا شامل اضافه کردن آشکارسازهای سوسوزن در کنار آشکارسازهای چرنکوف است که اجازه می‌دهد به‌صورت کارآمدی ذرات ثانویه تولیدشده توسط اشعه‌ی کیهانی را شناسایی کنند.
البته در حوزه نجوم همه چیز عالی و گل‌وبلبل نیست! دادگاه عالی هاوایی اعلام کرده که مجوز ساخت تلسکوپ ۳۰ متری را در بالای کوه موناکی، نامعتبر است. این بدان معناست که فرایند حقوقی دریافت مجوز برای ساخت این تلسکوپ، دوباره باید طی شود که به نوبه خود تأخیر زیادی در برنامه بهره‌برداری از این تلسکوپ ایجاد خواهد کرد. البته همین این‌ها در صورتی است که مجوزی برای ادامه فعالیت داده شود. از ماه آوریل سال ۲۰۱۵ پس از تظاهرات بومیان هاوایی در اعتراض به ساخت‌وساز در این کوه‌ها فرایند ساخت‌وساز این تلسکوپ متوقف‌شده است.
در فیزیک هسته‌ای، راکتور همجوشی توکامک به نام ITER، در جنوب فرانسه ساخته می‌شود. بعد از نشست شورای برنامه ITER احتمال دارد زمان بهره‌برداری از این پروژه ۶ سال به تعویق بی افتد و از ۲۰۱۹ به ۲۰۲۵ موکول شود. البته مسئولین این پروژه در حال بررسی برای کوتاه کردن زمان و کاستن هزینه‌های پروژه هستند.

منبع:علمنا

 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل