نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نرم افزار ایرانی مشمول قانون کپی‌رایت جهانی می شود

شاهین طبری درباره سرنوشت قانون کپی‌رایت و پذیرفتن شرایط بین‌المللی پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها اظهار داشت: کپی‌رایت در دو نوع ملی و جهانی اجرا می‌شود که ایران قانون ملی کپی‌رایت را دارد و درباره قانون جهانی کپی‌رایت نیز تلاش داریم که کپی‌رایت جهانی را اجرا کنیم.  

وی اضافه کرد: درباره اجرای کپی‌رایت جهانی و پذیرفتن شرایط بین‌المللی، ذهنیت اشتباهی در ایران رایج است مبنی بر اینکه ایران از اجرای قانون کپی‌رایت مشمول هزینه و ضرر می‌شود و باید بابت تمام نرم‌افزارهایی که طی سال‌های گذشته بدون پرداخت هزینه استفاده کرده‌ایم یکباره هزینه‌ بپردازیم درحالی که این‌چنین نیست.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: قاعدتا برای کشورهایی که به‌تازگی قانون کپی‌رایت جهانی را می‌پذیرند راه‌کارهایی وجود دارد و معمولا این کشورها با ارائه‌دهندگان خدمات بابت ادامه استفاده از خدمات آنها به تفاهمی می‌رسند که به نفع طرفین خواهد بود و این طور نخواهد بود که یکباره همه شرکت‌های نرم‌افزاری بابت استفاده از محصولات خود از ایران غرامت بگیرند، بلکه حساب و کتاب‌های بزرگ با مذاکرات کشوری قابل حل است.

طبری خاطرنشان کرد: به طور قطع در پساتحریم شرایط رقابتی خواهد شد و محصول خارجی و محصول ایرانی در کنار وجود خواهند داشت. در این شرایط محصولات کیفی به قیمت واقعی به فروش می‌رسند و این شرایط برای تولیدکننده ایرانی نرم‌افزار می‌تواند از نظر مالی بسیار مثبت باشد.

وی با بیان اینکه در ایران پول واقعی تولید نرم‌افزار، دریافت نمی‌ شود گفت: ذهنیت مخالفان پیوستن به قانون کپی رایت جهانی از این جا ناشی می‌شود که آنها تصور می‌کنند با پذیرش شرایط بین‌المللی، ایران چیزی برای عرضه ندارد و مصرف‌کننده خواهد بود. این درحالی است که هم‌اکنون پتانسیل چشمگیری در حوزه تولید نرم‌افزار در کشور وجود دارد و ما معتقدیم که می‌توانیم فکر کنیم، محصول بسازیم و ارائه کنیم.

رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه هم اکنون ۳ سازمان برتر الکترونیک کشور از نظر نهاد ریاست جمهوری شامل وزارت بهداشت، سازمان امور مالیاتی کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از نرم‌افزار سازمانی ایرانی تولید داخل استفاده می کنند به پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ورود شرکت‌های خارجی به ایران در کنار یک شریک ایرانی، اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق این شرط شرکت‌های ایرانی زیادی دارای این ظرفیت هستند که در برابر رقبای خارجی فعالیت کنند.

به گزارش مهر، وی گفت: قطعا با دانش بومی به‌کار گرفته شده در صنعت نرم‌افزار، حتی پس از برداشتن تحریم‌ها، این محصولات، مزیت نسبی خود را حفظ خواهند کرد و شاید فرصتی نیز برای ارائه این محصولات به مشتریان خارجی فراهم شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل