نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت نخستین پردازشگر نوری برای ارتباطات فوق‌سریع

این موفقیت بزرگ دریچه‌ای به سوی انتقال فوق‌سریع و نیازمند انرژی پایین داده باز می‌کند.

محققان با همکاری امیر اتابکی، دو هسته پردازشگر دارای بیش از 70 میلیون فرستنده و 50 اجزای فوتونی را در داخل یک تراشه سه در شش میلی‌متری یکپارچه کردند.

اتابکی و همکارانش این میکروپردازشگر را در یک foundry ساختند که تراشه‌های رایانه‌ای با عملکرد بالا را در حجم انبوه تولید می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد طرح این تیم علمی را می‌توان به آسانی و به سرعت برای تولید تجاری مقیاس‌بندی کرد.

تراشه جدید نویددهنده گام بعدی در تکامل ارتباطات فیبر نوری با یکپارچه‌کردن رابط‌های فوتونیکی در یک میکروپردازشگر است.

به گفته ولادیمیر استویانویچ، دانشیار مهندسی برق و علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و رهبر این پروژه، این نخستین پردازشگری است که قادر است از نور برای برقراری ارتباط با جهان خارج استفاده کند.

فیبر نوری در مقایسه با سیم‌های الکتریکی پهنای باند بزرگتری را پشتیبانی می‌کنند و داده‌های بیشتری را طی فواصل طولانی‌تر و با انرژی کمتر و با سرعت‌های بالاتر حمل می‌کند. در حالی که پیشرفت‌ها در فناوری ارتباطات نوری انتقال داده بین رایانه‌ها را به طور باورنکردنی پیشرفت داده‌اند و تا پیش از این، واردکردن فوتونیک در تراشه‌های رایانه‌ای فرآیند دشواری بوده است.

این دستاورد راه را به سوی عصر جدید کارکردهای نیازمند پهنای باند باز می‌کند و یکی از کارکردهای این فناوری پاک‌کردن مراکز داده از لحاظ انرژي است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل