به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی در نشست هم اندیشی دانشگاهیان و سازمان محیط زیست درخصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه سازمان یک وظیفه نظارتی بر سیاست ها و برنامه ها دارد، تاکید کرد: مسئولیت کاهش آلودگی بر عهده تولید کنندگان آن است و اگر صنعتی آلودگی تولید می کند، بر اساس قانون موظف به کاهش آن است، یا اگر خودرویی تولید آلودگی دارد، صاحب و استفاده کننده آن مسئول کاهش آلودگی است که باید معاینه فنی و تعمیرات دوره ای را انجام دهد.
وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر با توجه به برنامه های موجود سازمان محیط زیست، ساختاری با عنوان ' کمیته ملی کاهش آلودگی هوا' با عضویت دستگاههای مختلف شکل گرفته است، افزود: طبق این ساختار همه دستگاهها باید گزارش عملکردی خود را در زمینه کاهش آلودگی ارائه دهند، علاوه بر این قانون جلوگیری از تولید آلودگی هوا را هم داریم که برای اجرایی شدن برنامه های آن مصوبه ای در تاریخ 10 اردیبهشت سال 93 در دولت تصویب شد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس این مصوبه دستگاه ها علاوه بر وظایف اساسی و قانونی خود مجموعه وظایفی اجرایی برعهده دارند و سازمان حفاظت محیط زیست در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به این وظایف نظارت می کند، به تازگی عملکرد سالیانه دستگاه ها نسبت به اجرای مصوبه دولت برای دولت ارسال شده است.
وی با ارائه گزارش عملکرد دستگاه ها درباره آلودگی هوا بر اساس مصوبه 10 اردیبهشت ماه 1393 هیات دولت، در مورد راهکارهای ارائه شده برای کاهش آلودگی هوا، گفت: تلاش شد طی یک برنامه ریزی آینده نگر فارغ از وقوع پدیده ها یا شرایط هشدار و اضطرار، برای رفع آلودگی هوا اقدام کنیم، این برنامه ریزی بر مبنای آینده نگری است و هدف آن رسیدن به حدی از استانداردها است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سال 93 فعالیت ها و اقدامات مربوط به این مصوبه انجام می شود، افزود: همه دستگاههای دولتی درگیر این مصوبه و بحث آلودگی هوا هستند و در این زمینه کمک بسیاری کرده اند و اقدامات مختلفی شامل تغییر کیفیت سوخت، استاندارد سازی خودروها، نوسازی صنایع، اصلاح نیروگاهها، توسعه حمل و نقل عمومی و آموزش و مشارکت های مردمی داشتند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مصوبه راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور 9 محور دارد، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر و دستگاه حاکمیتی تمامی این محورها، راهکارهای بلند مدت و برنامه ریزی شده را دنبال می کند که موفقیت های خوبی شامل توزیع بنزین یورو4 در هشت کلانشهر، ارتقای استاندارد خودروهای سواری تولیدی کشور به یورو 4 و تغییر سوخت نیروگاهها دارد؛ به طوری که در سال 94 نسبت به سال 93، مصرف گاز در نیروگاهها 18 درصد افزایش داشته است.
متصدی با بیان اینکه برخی مواقع به دلیل شرایط جوی که بسیاری از کشورهای دنیا نیز دچار آن شده اند، شاخص آلودگی هوا بالا می رود، افزود: این روزها پکن نیز در شرایط هشدار به سر می برد و در سال گذشته پاریس دو روز به خاطر ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون تعطیل شد و البته از این دست اقدامات موقت در ایران نیز در شرایط خاص انجام می گیرد، در کنار آن مصوبه هیات دولت ارائه برنامه برای بلند مدت و نتیجه گیری قطعی از اقدامات است.
وی با تاکید بر اینکه وضعیت کیفی هوای امسال حتی با شرایط ایجاد شده آلودگی، نسبت به سال گذشته بهتر است و با سالهای 91 و 92 قابل مقایسه نیست، گفت: اعداد و ارقام اندازه گیری شده حاکی از آن است که غلظت آلاینده ها به سمت کاهش پیش می رود، در برخی مواقع نیز که هوا سرد است و وارونگی دما رخ می دهد، بالا بودن شاخص آلودگی هوا، طبیعی است و اقدامات کوتاه مدت از جمله تعطیلی مدارس و صنعت و طرح زوج و فرد را اجرا می کنیم.
پس از گزارش معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان سمن ها و اساتید حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون برنامه مصوب هیات دولت و اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه را ارائه دادند.
مطالبه گری از مجلس برای بررسی و تصویب خارج از نوبت لایحه هوای پاک، ارتقاء جایگاه حامیتی سازمان حفاظت محیط زیست به گونه ای که تمامی دستگاه ها موظف به اجرای کامل و دقیق دستورالعمل ها و برنامه های این سازمان و ارائه منظم گزارش از روند اقدامات خود باشند، تجهیز آزمایشگاه های سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه آزمایشگاه های مرتبط با مباحث نظارتی همچون نظارت و سنجش کیفیت بنزین، پیگیری تکشیل دادگاه های محیط زیستی و تصویب قوانین بسیار سخت گیرانه در این زمینه، جرم انگاری محیط زیست، اصلاح و بازنگری قانون و ساختار معاینه فنی، تصویب قوانین و دستورالعمل های بسیار سختگیرانه و تنبیهی در زمینه معاینه فنی همراه با اعمال نظارت بسیار شدید برخی از پیشنهادات ارائه شده از سوی اساتید حاضر در این نشست هم اندیشی بود.
تخصیص عوارض آلایندگی صنایع به محیط زیست به منظور جبران کمبود اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین جلوگیری از ایجاد منبع قوی مالی برای اقدامات تخریب شهرداری ها همچون بلند مرتبه سازی و تراکم فروشی، برنامه ریزی بلند، میانه و کوتاه مدت برای افزایش مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست به ویژه کاهش آلودگی هوا، تشدید روند خروج خودروهای فرسوده، برخورد قهری و قضایی با خودروهای فرسوده، ساماندهی تردد موتورسیکلت ها، همچنین حذف کامل موتورسیکلت های انژکتوری و جایگزینی موتورسیکلت های برقی و هیبریدی از جمله پیشنهادات اساتید حاضر در این نشست بود.