نیاز فک های خزری به امضا برای بقا

 امیرصیاد شیرازی در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون فک های خزری در کشورهای روسیه و قزاقستان به صورت قانونی شکار می شوند که این کار در مقیاس بسیار وسیع انجام می شود. وی اظهار کرد: با توجه به کاهش جمعیت این گونه ارزشمند خزری، تصمیم گرفتیم با حضور در اجلاس COP6 که اواخر ژانویه 2016 ( اواسط بهمن ماه) با حضور پنج کشور حاشیه دریای خزر در جمهوری آذربایجان برگزار می شود، نسبت به اطلاع رسانی شکار فک ها در روسیه و قزاقستان اطلاع رسانی و از مردم درخواست کمک کنیم.

به گفته وی اجلاس COP6 با هدف اعمال قوانین و پروتکل های حفاظتی در راستای حفظ اکوسیستم دریای خزر برگزار می شود.
وی ادامه داد: برای اینکه شکار قانونی فک های خزری این گونه ارزشمند در خطر انقراض متوقف شود باید 100 هزار امضا به صورت الکترونیکی جمع آوری شود که در صدد جمع آوری آن هستیم.
صیاد شیرازی گفت: هدف ما حساس کردن مردم روسیه و قزاقستان نسبت به بقای فک ها بود که به آن دست یافتیم زیرا این یک حرکت اجتماعی و محیط زیستی است و بدون شک با همکاری مردم نتیجه خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است، افزود: این گونه در خطر انقراض است و بر اساس آخرین آمار رسمی در سال 2008 حدود 100 هزار قلاده از این فک ها در خزر باقی مانده است اما سال گذشته آماری غیررسمی اعلام کرد که حدود 70 هزار قلاده فک در دریای خزر زندگی می کند.
مدیر مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اظهار کرد: اصلی ترین تهدید فک های خزری در ایران تور صیادان است اما در یک تا دو سال گذشته با اطلاع رسانی که صورت گرفته به ندرت شاهد مرگ فکی گرفتار در تورها هستیم.
فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.
فک خزری به طور میانگین 1.5 متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می رود. ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.
فک ها در تابستان، بهار وپاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا