کاوش شهر رومی در لایه زیرین قلعه اسلامی

باستان شناسان در حال کاوش و حفاری یک شهر تاریخی متعلق به روم باستان هستند که در نزدیکی سواحل جنوبی کشور اسپانیا قرار داشته و به طور ممتد و بی وقفه  از قرن هشتم پیش از میلاد ، به عنوان سکونتگاه شهری کاربری داشته است .

بررسی های باستان شناسان نشان می دهد که بافت این شهر تاریخی در ادامه حیات خود به سمت دیگر تپه مرکزی گسترش پیدا کرده است که این موضوع سبب شده تا آثار متعلق به دوران رومی ها به صورت بهتر و سالم تری باقی بمانند .

نقطه مرکزی این شهر بر فراز یک تپه قرار داشته و اطراف آن با زمین های کشاورزی پوشانده شده و چشم انداز این مناطق رو به دریای مدیترانه است . در همین زمینه میگوئل آنجل تابالس Miguel Angel Tabales از پژوهشگران دانشگاه سویل University of Seville اعلام کرد : "در نگاه اول شما در این سایت با یک قلعه باقی مانده از زمان تسلط مسلمانان در اسپانیا رو به رو می شوید . در این قلعه توسط افراد محلی طی قرن نوزدهم میلادی تغییراتی ایجاد شده است ، اما بررسی های دقیق تر و آنالیز شواهد موجود نشان می دهد که در این محوطه باستانی یک شهر باستانی از دوران امپراتوری روم وجود دارد که دارای اهمیت بسیار زیادی است . "

به اعتقاد این کارشناس اسپانیائی ، سازه های معماری و تاسیسات ساخته شده در دوران اسلامی در این محل ، بسیار کاربردی و فعال بوده اند . وی در رابطه با نحوه فعالیت و زندگی در این شهر اعلام کرد : " زمانی که در حفاری به لایه متعلق به سازه های معماری رسیدیم ، دریافتیم که بین آثار فوق و بقایای دوران تسلط رومی ها در این محل ، تنها یک لایه نازک از رسوبات قرار دارد . "

بررسی های باستان شناسان همچنین نشان می دهد که بافت این شهر تاریخی در ادامه حیات خود به سمت دیگر تپه مرکزی گسترش پیدا کرده است که این موضوع سبب شده تا آثار متعلق به دوران رومی ها به صورت بهتر و سالم تری باقی بمانند . بقایای مربوط به دوره رومی که در این شهر به دست آمده است شامل دیواره های استحکامات شهر ، دروازه اصلی و یک معبد بزرگ است .

گفتنی است در حال حاضر پژوهش ها و کاوش های علمی در این سایت تاریخی ادامه داشته و باستان شناسان در تلاش هستند تا ضمن حفظ آثار موجود در  این شهر از تخریب و انجام مراقبت های حفاظتی و مرمت آثار ، از ورود غارتگران و قاچاقچیان میراث فرهنگی به این محوطه جلو گیری کنند .

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا