نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مغز چگونه انسان را بیدار نگاه می دارد

محققان به تازگی موفق به شناسایی بخشی از مغز شده اند که می تواند شما را بیدار نگه دارد. پروفسور آنتونی آدامانتیدیز از دانشگاه برن به همراه همکارانش موفق به کشف مدار مغزی ویژه ای شده اند که چرخه NREM خوانده می شود. لازم به ذکر است که محل قرار گیری این بخش از مغز در بین دو قشر هیپوتالاموس و تالاموس است.

نتایج به دست آمده از این آزمایش بسیار جالب است زیرا می تواند منجر به ایجاد روش های جدیدی بشود که به موجب آن مردم می توانند آگاهی خود را در حالات هوشیاری کم بهبود بخشند.

پس از این کشف، محققان به بررسی این ناحیه در موش ها پرداخته و با انجام آزمایش هایی سعی در پی بردن به وظیفه این مدار کردند. در آزمایش انجام شده واکنش های این بخش از مغز به پالس های نوری مورد بررسی قرار گرفته بود. محققان پس از به پایان رساندن این آزمایش به این نتیجه رسیدند که تحریک این بخش از مغز که با استفاده از تکنیک های پیشرفته اپتوژنتیک انجام گرفته بود موجب بیداری سریع از خواب سبک می شد. این در حالی بود که تابش بیشتر این نور ها موجب بیدار طولانی مدت می گشت.

پروفسور آنتونی آدامانتیدیز در این مورد بیان کرد که نتایج به دست آمده از این آزمایش بسیار جالب است زیرا می تواند منجر به ایجاد روش های جدیدی بشود که به موجب آن مردم می توانند آگاهی خود را در حالات هوشیاری کم بهبود بخشند. علاوه بر این، می تواند برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات خواب نیز مورد استفاده قرار گیرد و همچنین می تواند باعث پی بردن به علت عدم خواب درست در شب شود.

تحریک الکتریکی ایده جدیدی نیست اما سابقا بدون آگاهی کامل از قشر های مختلف مغز و تاثیر آنها بر روی الگوی خواب ما انجام می گرفت. اکنون با دانش جدید به دست آمده در این زمینه می توان انتظار به وجود آمدن درمان های بهتر و کارآمد تری در این زمینه را داشت.

با این وجود نباید انتظار داشت که درمان های یاد شده به سرعت به سرعت به مرحله نهایی رسیده و روانه بازار شوند. آدامانتیدیز در این باره اظهار کرد که: «با وجود این که قدم بزرگی در این باره برداشته شده است، اما زمان زیادی لازم است تا بتوان با استفاده از نتایج به دست آمده از این تحقیق استراتژی های درمانی جدیدی را اتخاذ کرد.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل