جاذبه درونی، قاتل قمر عجیب مریخ

مریخ در طول سال گذشته میلادی در کنار پلوتو به عنوان مهم ترین سیاره های منظومه شمسی برای دانشمندان علوم نجوم مطرح بودند و به همین دلیل نیز بسیاری از تحقیقات نجومی بر روی این سیاره ها و قمرهای آنها انجام شده است. در این میان قمر کره مریخ که با نام فوبوس (Phobos) خوانده می شود به دلیل شکل ویژه خود همواره برای دانشمندان علم نجوم قمری بسیار عجیب و جذاب بوده است.

از آنجایی که قمر فوبوس به سطح کره مریخ بسیار نزدیک است نیرو گرانشی وارده از مریخ بر آن بسیار زیادتر از حد عادی است. نتیجه این امر نیز نشانه هایی از کشیدگی بر روی این قمر است

به تازگی و بر اساس مطالعاتی که بر روی این قمر انجام شده این نتیجه به دست آمده است که این قمر از درون در حال تغییر شکل است و ساختار فیزیکی فوبوس به این ترتیب دستخوش تغییراتی شده است.

اطلاعات به دست آمده در گذشته نشان دهنده این است که قمر فوبوس رفته رفته در حال فروپاشی است. هم اکنون سازمان ناسا به ارائه مدلی سه بعدی از قمر یاد شده پرداخته و با استفاده از آن نیروهایی که باعث ایجاد فروپاشی در فوبوس می شوند را تفسیر کرده است. از آنجایی که قمر فوبوس به سطح کره مریخ بسیار نزدیک است نیرو گرانشی وارده از مریخ بر آن بسیار زیادتر از حد عادی است. نتیجه این امر نیز نشانه هایی از کشیدگی بر روی این قمر است.

به این ترتیب می توان گفت که این ساختار می تواند در بلند مدت به متلاشی شدن سطح این جرم منتهی شود ولی این امر چندان سریع اتفاق نخواهد افتاد. متخصصان نجوم برای این امر نیز تحقیقات ویژه ای انجام داده اند و بر اساس محاسبات انجام شده توسط متخصصان فعال در سازمان ناسا، این قمر در طی 30 الی 50 میلیون سال آینده به طور کامل متلاشی خواهد شد و به ذرات بسیار کوچکی تبدیل خواهد گشت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا