توقف فعالیت مغز در هنگام فریاد زدن

پژوهشگران و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی University of California Berkeley با همکاری محققان دانشگاه جانز هاپکینز Johns Hopkins University در مریلند با استفاده از یافته های جدید خود ، فرضیه های قدیمی را به چالش کشیده اند . این پژوهشگران دریافتند که بخش بروکای مغز Broca در هنگامی که انسان با صدای بلند حرف می زند ، از کار افتاده و فعالیت نمی کند .

در همین زمینه دکتر آدین فلینکر Adeen Flinker سرپرست این تیم تحقیقاتی عنوان کرد : " بخش بروکای مغز در زمان صحبت با صدای بلند ، غیر فعال می شود ولی احتمالا این بخش می تواند در حین مکالمه به صورت فعال باقی مانده و برای بخش های بعدی سخنان افراد ، برنامه ریزی کند . "

در این پژوهش ها به طور قطعی مشخص شد که بخش کنترل کننده فعالیت های زبانی و محاوره در انسان ، زمانی که با فریاد حرف می زنیم از کار می افتند .

منطقه بروکا در مغز ، به این دلیل نامگذاری شده است که در قرن نوزدهم توسط پزشکی فرانسوی به نام پیر پل بروکا Pierre Paul Broca کشف شد . این منطقه شامل مرکز فرماندهی و کنترل قدرت سخنوری و واژه پردازی انسان محسوب می شود .

متخصین مغز و اعصاب ،  به طور کلی بخش مرتبط با قدرت تکلم و سخنوری در مغز انسان را به دو قسمت تقسیم می کنند : بخشی برای درک و فهم گفتار و بخشی برای قابلیت سخن گفتن .

دکتر آدین فلینکر در این ارتباط اعلام کرد : " این یافته ها منجر به این کشف شد که ما دریافتیم منطقه بروکا در مغز ، ارتباطی به تولید و ساخت کلمات ندارد بلکه یک مرکز برای یکپارچه سازی و هماهنگی اطلاعات گفتاری است . " این کشف می تواند پیامدهای عمده ای در روند تشخیص و درمان سکته های مغزی  و اختلالات گفتاری ناشی از آسیب های وارد شده به مغز داشته باشد .

سرپرست این تیم پژوهشی در خاتمه اظهار داشت : " نتایج به دست آمده از این تحقیقات می تواند ما را در ایجاد و ترسیم طرح نقشه زبانی در حین جراحی های مغز یاری کرده و در ارزیابی اختلالات گفتاری ، مفید باشد . "

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره منتشر شده National Academy of Sciences. به چاپ رسیده است .