رتبه ۹۴ ایران در شاخص «اقتصاد دانش بنیان» ۱۶۰ کشور جهان
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنون و علوم دریایی خرمشهر با بیان این که بر اساس آمار تولید علم در رتبه اول منطقه قرار داریم و دانشگاههای استان نیز سهم قابل توجهی در کسب این رتبه دارند، گفت: برخی دانشگاههای استان از نظر سرانه تولید علم در سال ۹۳ در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفتهاند.
به گزارش ایسنا ، دکتر وحید یاوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان، با اشاره به این که بر اساس آمار و ارقام استخراج شده از سوی وزارت علوم برخی دانشگاههای استان خوزستان از نظر سرانه تولید علم در سال ۹۳ در میان ۱۰ دانشگاه برتر کشور جای گرفتهاند، اظهار کرد: بیشتر دانشگاههای استان از این نظر میان ۲۰ دانشگاه برتر کشور جای دارند که این آمار نشان دهنده توان علمی بالا در کشور و دانشگاههای استان است.
وی با بیان این که امکانات علمی کشور از نظر سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری (پژوهشگران برتر) در وضعیت مطلوبی قرار دارد با طرح این پرسش که چه میزان از این توانایی علمی در توسعه دانش بنیان کشور مورد استفاده قرار میگیرد با استناد به آمار منتشر شده از سوی بانک جهانی در آخرین ارزیابی این نهاد در سال ۲۰۱۲ اظهار داشت: بانک جهانی در شاخصی تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان حدود ۱۶۰ کشور در سطح دنیا را مورد ارزیابی قرار داده است که جایگاه کشورمان در این فهرست در رتبه ۹۴ است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنون و علوم دریایی خرمشهر تصریح کرد: در این شاخص مهمترین معیاری که مورد ارزیابی قرار میگیرد توان علمی موجود در یک کشور میزان نوآوری و دستیابی به فناوری در جهت توسعه دانشبنیان آن کشور است که جایگاه کشور ما در این ردهبندی نشان میدهد با وجود برتری علمی بخش عمدهای از توان علمی کشور به سمت نیازها و توسعه دانشبنیان کشور هدایت نمیشود.
یاوری افزود: نکته دیگر این است که در سال ۲۰۰۰ که این رتبهبندی انجام شده است تا سال ۲۰۱۲ کشورمان صرفأ یک رتبه ارتقا را در شاخص اقتصاد دانش بنیان طی کرده است در حالی که روند صعودی تولید علم کشور در مقطع زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ در جهان بینظیر بوده و ما را برتر از کشورهایی نظیر ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی در جایگاه برتر قرار داده است.
وی با بیان این که این امر نشان میدهد که توانایی علمی کشور فوقالعاده بالاست اما به هیچعنوان با توسعه اقتصاد دانش بنیان همخوانی ندارد، بر لزوم مدیریت توسعه فعالیتهای پژوهشی در شاخصهای ارزشیابی کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی، تمرکززدایی حمایتهای پژوهشی از تهران و مراکز استانها به سمت دانشگاههای شهرستانها، اجرایی کردن سیاستهای آمایش آموزش عالی، مأموریت محوری برنامههای پژوهشی و ثبت و ارزیابی خروجی برنامههای هفته پژوهش و فناوری تأکید کرد.
No tags for this post.