نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معاون سازمان زمین شناسی: امسال در 12 استان طرح ژئوفیزیک هوایی آغاز شده است

 بهروز برنا روز یکشنبه در نشست با محمدرضا خباز استاندار سمنان، با اشاره به استفاده از بالگرد از سوی سازمان زمین شناسی برای شناسایی ذخائر پنهان پهنه های مختلف کشور از دهه 80، تصریح کرد: امسال در 12 استان کشور اجرای طرح ژئوفیزیک هوایی آغاز شده است که یکی از این استان های مهم، سمنان است.
وی یادآور شد: سازمان زمین شناسی مطالعه 15 پهنه کشور را در دستور دارد که باید طرح ژئوفیزیک هوایی، ژئوشیمی و بررسی های کامل برای آن ها انجام شود.
وی با اشاره به شناسایی 60 پلایا یا کفه های نمکی در کشور که از نظر اقتصادی دارای مواد معدنی با ارزش افزوده قابل توجه هستند، ادامه داد: سه پلایای طرود، کویر حاج علیقلی و دریاچه نمک در محدوده استان سمنان است که تحت مطالعه سازمان زمین شناسی است.
معاون سازمان زمین شناسی تصریح کرد : این سازمان در استان سمنان مطالعه این پلایا و اکتشافات از سه پهنه طرود، عباس آباد و خارتوران را در استان سمنان در برنامه دارد.
وی با اشاره به طلایی بودن استان سمنان، افزود : یکی از محدوده های شناخته شده فلزات در این استان قرار دارد به طوری که پنج محدوده سرب و روی دار در این استان واقع شده که یکی از آن ها در هر تن سه و نیم کیلو نقره به همراه دارد.
برنا با اشاره به اینکه 21 استان کشور دارای ذخایر طلاست، گفت: 12 معدن طلای دارای گواهی کشف در این استان ها فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه دنیایی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این استان وجود دارد و با بیان اینکه در استان سمنان از غربی ترین نقطه دارای کرومیت و تا شرقی ترین نقطه دارای گچ و پتاس است، تصریح کرد: اولین پتاس سنگی در گذشته در استان سمنان کشف شد.
وی خاطرنشان کرد: استان سمنان به دلیل تنوع آب و هوایی، قابلیت مطالعه برای کشف آبهای کارستی یا آبهای فسیلی درون سازه های کربناتی را دارد.
معاون سازمان زمین شناسی با اشاره به این که حق استان سمنان در بخش معادن ادا نشده است، افزود: اکنون بیش از 500 معدن فعال در این استان وجود دارد که می تواند با شناسایی و معرفی دقیق تر، و با سرمایه گذاری بخش خصوصی به تعداد قابل توجهی افزایش یابد.
استاندار سمنان نیز با اشاره به نیاز ذخایر معدنی در این استان به مطالعه دقیق تر، گفت: نیازمند تهیه مطالعات دقیق و ترجمه شده برای ارائه به سرمایه گذاران هستیم.
محمدرضا خباز با اشاره به این که معدن استان سمنان نیازمند احیاست، از آمادگی خود برای اقدام برای ایجاد تعامل بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور اخذ مجوزهایی برای اکتشاف در مناطق حفاظت شده در این استان خبر داد.
بهروز اسودی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این نشست تاکید کرد : 45 درصد مناطق معدنی این استان، تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که اکتشاف و مطالعه در این مناطق را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش ایرنا،استان سمنان بیشترین میزان ذخائر گچ، نمک، سلستین و زئولیت کشور را دارد و سه پهنه خارتوران، عباس آباد و طرود در این استان، به عنوان محدوده های دارای ذخائر قابل توجه موادمعدنی ارزشمند، مورد توجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی قرار گرفته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل