نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف گونه ای جدید از پلانکتون در چین

دانشمندان چینی در پژوهش های جدید خود موفق به کشف گونه ای جدید از پلانکتون ها در جنوب دریای چین شده اند . روز گذشته سخنگوی موسسه اقیانوس شناسی جنوب چین که از زیر مجموعه های آکادمی علوم چین به شمار می رود ، به طور رسمی این خبر را تائید کرد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه اقیانوس  شناسی جنوب چین ، این گونه ناشناخته پلانکتون در عمق یک هزار و 500 متری تا 2 هزار و 600 متری دریا زندگی کرده و از ریز مواد ارگانیک موجود در آب دریاها تغذیه می کند .

در این گزارش همچنین به نقل از یین جی ان چیانگ  Yin Jianqiang  پژوهشگر ارشد موسسه آکادمی علوم چین عنوان شده است : " این نوع کشف شده پلانکتون های دریای چین دارای تشعشع نوری بوده و حالت فلورسنت fluorescent دارند . "

گفتنی است این گونه جدید  پلانکتون در حفره های دریائی نزدیک به جزایر نانشا Nansha Islands که دارای تنوع گسترده ای از جانوران آبزی اقیانوسی و دریائی است ، کشف شده است . این منطقه همواره یکی از مهمترین مراکز پژوهش های دریایی چین بوده و دانشمندان چینی از سال 1984 میلادی ، تحقیقات گسترده ای را در این منطقه و در ارتباط با گونه های جانوری و اکوسیستم دریائی آن آغاز کرده بودند .

پلانکتون ها گروهی از جانوران دریائی هستند که در بسیاری از  آب های شور و شیرین دنیا مشاهده شده و در اعماق مختلف اقیانوس ها گسترده شده اند . این آبزیان که نقش مهمی در اکوسیستم دریائی ایفا می کنند ، شامل گونه های مختلفی مانند فیتو پلانکتون ها Phytoplankton ، زو پلانکتون ها و باکتریو پلانکتون ها می شوند . 

فیتو پلانکتون ها قادر به  اتوتروفی  (Autotrophy) هستند و این موضوع به این معنی است که این موجودات مانند بسیاری از گیاهان قادر به تولید غذای مورد نیاز خود بدون کمک سایر جاندران هستند . زو پلانکتون ها نیز از نوع جانوری طبقه بندی می شوند .

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که پلانکتون ها نقش مهمی در چرخه تغذیه و اکوسیستم دریاها و اقیانوس ها داشته و حیات بسیاری از آبزیان و جانوران دریائی وابسته به وجود این موجودات کوچک است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل