کشف گونه ای جدید از پلانکتون در چین

دانشمندان چینی در پژوهش های جدید خود موفق به کشف گونه ای جدید از پلانکتون ها در جنوب دریای چین شده اند . روز گذشته سخنگوی موسسه اقیانوس شناسی جنوب چین که از زیر مجموعه های آکادمی علوم چین به شمار می رود ، به طور رسمی این خبر را تائید کرد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه اقیانوس  شناسی جنوب چین ، این گونه ناشناخته پلانکتون در عمق یک هزار و 500 متری تا 2 هزار و 600 متری دریا زندگی کرده و از ریز مواد ارگانیک موجود در آب دریاها تغذیه می کند .

در این گزارش همچنین به نقل از یین جی ان چیانگ  Yin Jianqiang  پژوهشگر ارشد موسسه آکادمی علوم چین عنوان شده است : " این نوع کشف شده پلانکتون های دریای چین دارای تشعشع نوری بوده و حالت فلورسنت fluorescent دارند . "

گفتنی است این گونه جدید  پلانکتون در حفره های دریائی نزدیک به جزایر نانشا Nansha Islands که دارای تنوع گسترده ای از جانوران آبزی اقیانوسی و دریائی است ، کشف شده است . این منطقه همواره یکی از مهمترین مراکز پژوهش های دریایی چین بوده و دانشمندان چینی از سال 1984 میلادی ، تحقیقات گسترده ای را در این منطقه و در ارتباط با گونه های جانوری و اکوسیستم دریائی آن آغاز کرده بودند .

پلانکتون ها گروهی از جانوران دریائی هستند که در بسیاری از  آب های شور و شیرین دنیا مشاهده شده و در اعماق مختلف اقیانوس ها گسترده شده اند . این آبزیان که نقش مهمی در اکوسیستم دریائی ایفا می کنند ، شامل گونه های مختلفی مانند فیتو پلانکتون ها Phytoplankton ، زو پلانکتون ها و باکتریو پلانکتون ها می شوند . 

فیتو پلانکتون ها قادر به  اتوتروفی  (Autotrophy) هستند و این موضوع به این معنی است که این موجودات مانند بسیاری از گیاهان قادر به تولید غذای مورد نیاز خود بدون کمک سایر جاندران هستند . زو پلانکتون ها نیز از نوع جانوری طبقه بندی می شوند .

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که پلانکتون ها نقش مهمی در چرخه تغذیه و اکوسیستم دریاها و اقیانوس ها داشته و حیات بسیاری از آبزیان و جانوران دریائی وابسته به وجود این موجودات کوچک است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا