بیمارستان هوشمند، گستره ای نو در حوزه سلامت کشور
یک فعال حوزه سلامت هوشمند در این خصوص به ایرنا گفت: اگرچه ارائه خدمات سلامت به عهده متولیان این حوزه است، اما تسهیل گری، روان سازی، هوشمند سازی و ارائه راهکارهای جامع و یکپارچه برای این گونه خدمات از مهم ترین وظایف شرکت ها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات است.
سعید مارکلائی افزود: در راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند، تمام فعالیت ها با استفاده از ابزارهای تکنولوژی مدرن و پیشرفته انجام می شود تا بهبود مستمر رخ دهد و از این طریق شاهد افزایش رضایت عمومی مردم از عملکرد بیمارستان ها خواهیم بود.
وی اظهار کرد: می توان ادعا کرد که وقتی این راهکار به طور کامل پیاده سازی شود، جریان شفاف و دقیق اطلاعاتی در تمام زمینه های کلینیکی، مدیریتی، مالی و اقتصادی، پشتیبانی و لجستیک به وجود آمده و زمینه بهبود مستمر فرآیندها و افزایش کیفیت خدمات در حوزه بهداشت و درمان فراهم می شود. دسترسی به اطلاعات دقیق، درست و به روز باعث می شود تا تصمیمات بهینه اتخاذ شود و از اشتباهات و خطاها جلوگیری شود که این موضوعات در راهکار بیمارستان هوشمند دست یافتنی است.
مارکلائی با اشاره به این که تاکنون نگاه جامع و یکپارچه به استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت وجود نداشته است، اظهار امیدواری کرد که با پیاده سازی سلامت هوشمند و راهکارهایی مانند راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند، مطب هوشمند و تندرستی هوشمند ظرف چند سال آینده، شاهد تحول اساسی در این حوزه باشیم.
این فعال سلامت هوشمند گفت: در این راهکار برای هر فرد، یک پرونده هوشمند پزشکی تشکیل می شود (EMR) و تمام خدمات ارائه شده در هر یک از بخش ها، در آن ثبت، ذخیره و به روزآوری می شود و به عبارتی، اطلاعات بیماران در بخش های مختلف بیمارستان به صورت جداگانه نگهداری نشده و این اطلاعات در سایر مراکز خدمات سلامت و دیگر بیمارستان ها نیز با توجه به پروتکل های استاندارد تعریف شده توسط وزارت بهداشت، قابل دسترسی بوده و اطلاعات نیز مبادله می شود.
وی افزود: در نهایت، با پیاده سازی راهکارهای سلامت هوشمند، شکل گیری پرونده الکترونیک سلامت برای هر ایرانی (EHR) که تکلیف دولت در قانون برنامه پنجم توسعه است، تسهیل می شود.
مارکلائی به وجود نظام مهندسی کیفیت خدمات در بیمارستان هوشمند اشاره کرد و گفت: در این راهکار، چارچوبی برای ارائه خدمات تعریف می شود تا خدمات مطلوب و مطابق استانداردهای بین المللی به مردم ارائه شود.
** تحولی شگرف در ارائه خدمات سلامت با پیاده سازی سلامت هوشمند
وی گفت: با پیاده سازی سلامت هوشمند، شاهد تحولی شگرف در عرصه ارائه خدمات سلامت به مردم خواهیم بود. با تقویت زیرساخت ها، توسعه و به کارگیری فناوری های نوین و هوشمند، می توان شاهد ارائه خدمات مطلوب در این زمینه بود.
وی با اشاره به این که بیمارستان هوشمند یکی از اجزای مهم سلامت هوشمند است، گفت: سلامت هوشمند دارای ابعاد مختلفی است و تمامی عناصر و المان هائی را که در ارائه خدمات سلامت دخیل هستند، در یک نظام جامع یکپارچه و هوشمند قرار می دهد.
مارکلایی افزود: نظام جامع و یکپارچه سلامت هوشمند، برای تمامی فعالیت های زنجیره ارزش سلامت؛ اعم از تندرستی، پیشگیری و پایش شاخص های سلامت، مراکز درمانی و پاراکلینیکی مانند بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری و همچنین مانیتورینگ بعد از آن، راهکارهای یکپارچه و هوشمندی را پیش بینی نموده است.
وی گفت: مردم انتظار دارند خدمات بهداشتی و درمانی را درست، به موقع، با سرعت و با کیفیت دریافت کنند و این موضوع می تواند در نظام سلامت هوشمند محقق شود.
** نظر مساعد وزارت بهداشت در خصوص پیاده سازی بیمارستان هوشمند
مارکلائی با اشاره به این که نظر وزارت بهداشت در زمینه پیاده سازی بیمارستان هوشمند مساعد است، گفت: خوشبختانه سیاست های وزارت بهداشت در زمینه بیمارستان هوشمند و ابر درمان، تسهیل گری است.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت استفاده از توان بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت ها و خدمات سلامت را در دستور کار خود قرار داده است. اساسا سرمایه و منابع دولتی کفاف توسعه همه جانبه این حوزه را نمی دهد و باید از بخش خصوصی برای تحقق این مهم استفاده کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری وزارتخانه های بهداشت و رفاه بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم و مردم بتوانند از این خدمات سلامت هوشمند بهره مند شوند.
تعیین یک اپراتور سلامت هوشمند در کشور
براساس انعقاد توافقنامه بین شرکت ' آوای فناوری اطلاعات سلامت' به عنوان بازوی ICT وزارت بهداشت با شرکت 'فناپ'، این مجموعه به عنوان یکی از اپراتورهای سلامت هوشمند در ایران شد.
این توافق نامه که اخیرا بین این دو شرکت منعقد شد، موضوع تولید و بهره برداری از راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند را به صورت مشترک در دستور کار قرار داده است.
برمبنای این توافق صورت گرفته، این دو شرکت متعهد شدند که به 20 هزار تخت بیمارستانی خدمات بدهند و راهکار بیمارستان هوشمند را پیاده سازی کنند.
بیمارستان شریعتی به عنوان پایلوت مطالعه فرآیندها برای معماری این طرح انتخاب شده است. این بیمارستان بیش از 600 تخت بیمارستانی دارد.
هم اکنون این طرح در فاز مطالعاتی قرار دارد و با بررسی وضعیت موجود این بیمارستان، نیازمندی ها برای دستیابی به وضعیت مطلوب پیش بینی خواهد شد.