نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان شیزوفرنی با رژیم غذایی پرچرب

تحقیقات جدید نشان می دهد ، یک رژیم غذایی پر چربی با کربوهیدرات کم که بیشتر توسط بدنسازان مورد استفاده قرار می گیرد ، می تواند برای درمان بیماری شیزوفرنی به کار رود .

محققان دریافتند تغذیه موش ها با رژیم غذایی کتوژنیک  که رژیم غذایی چربی بالا با کربوهیدرات کم  است، باعث می شود تا رفتارهایی که علائم یا نشانه های بیماری شیزوفرنی در آن دیده می شود ، کاهش پیدا کند .

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک بیماری روانی مزمن ویرانگر است که نزدیک به یک درصد از مردم سراسر جهان به آن مبتلا هستند . لازم به توضیح است که هیچ روش درمانی قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد و داروهایی که تجویز می شود ، برای کاهش علائم این بیماری استفاده می شوند  که استفاده از آن ها می تواند ایجاد باعث عوارض جانبی مانند اختلال حرکتی ، افزایش وزن و بیماری های قلبی – عروقی شود .

محققان در این پروژه تحقیقاتی دریافتند که تغذیه موش ها با رژیم غذایی کتوژنیک ( ketogenic diet) که رژیم غذایی چربی بالا با کربوهیدرات کم (قندها) بوده، باعث می شود تا رفتارهایی که علائم یا نشانه های بیماری شیزوفرنی در آن دیده می شود ، کاهش پیدا کند .

گفتنی است رژیم غذایی کتوژنیک از دهه 1920 میلادی برای مدیریت بیماری صرع در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و اخیرا این رژیم به عنوان یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن از سوی برخی بدنسازان برگزیده می شود .

در همین رابطه زولتان سمیای (Zoltan Sarnyai) از دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) در کوئینزلند استرالیا و یکی از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک می گوید که این رژیم غذایی ممکن است با ارائه منابع انرژی جایگزین در قالب به اصطلاح اجسام کتونی ketone bodies (محصولات تجزیه چربی) و با کمک دور زدن مسیر انرژی غیر طبیعی سلولی در مغز مبتلا به اسکیزوفرنی ، عمل کند.

بر اساس مطالعات انجام شده پیشین مشخص شده است که بیشتر انرژی یک شخص از چربی ها تامین می شود پس این رژیم غذایی می تواند شامل کره ، پنیر، ماهی قزل آلا و خوراکی های مشابه  باشد.

زولتان سمیای معتقد است که در ابتدا این رژیم غذایی می تواند در کنار دارو مورد استفاده قرار گیرد تا بیماری تحت کنترل قرار گیرد . در ادامه و با توجه به روند بهبود بیماری ، پزشک معالج امکان اتخاذ روش های درمانی متنوع تری را دارد .

قابل توجه است که استفاده از این رژیم غذایی برای موش ها نشان می دهد که یک رژیم غذایی کتوژنیک در برابر یک رژیم غذایی طبیعی باعث کاهش وزن بیشتر موش ها و پایین آمدن بیشتر سطح قند خون آن ها می شود.

 نتایج این پژوهش در مجله تحقیقات اسکیزوفرنی (journal Schizophrenia Research) به صورت آنلاین منتشر شده و در دسترس است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل