نگاهی به مهمترین دستاوردهای فضایی بشر در سال 2015

در این گزارش به معرفی مهمترین دستاوردهای فضائی سال گذشته میلادی می پردازیم .

در سال 2015 بسیاری از پروژه های فضائی به نتیجه رسید و کشورهای مختلفی در سراسر جهان موفق به اکتشافات مهم در این عرصه شدند .

• در آخرین ماه سال گذشته میلادی یعنی در روز 21 دسامبر سال 2015 شرکت فضائی اسپیس ایکس SpaceX موفق شد راکت فضائی ترابری خود را با موفقیت به ایستگاه فضائی بین المللی برساند ، این ماموریت از این منظر دارای اهمیت بود که از تابستان پیشین و در پی سقوط و انفجار راکت ترابری اسپیس ایکس ، این شرکت موفق به انجام این ماموریت نشده بود .
  • در ماه دسامبر سال گذشته میلادی ، سازمان فضائی چین موفق شد نخستین تلسکوپ فوق پیشرفته خود را با هدف بررسی و مطالعه ماده تاریک به مدار زمین بفرستد . این تلسکوپ فضائی در حال ارسال اطلاعات ارزشمندی به مرکز کنترل و بررسی زمینی است . تاریخ پرتاب این تلسکوپ ، هفدهم دسامبر گذشته بود .
  • در روز نهم دسامبر سال گذشته میلادی ، ایستگاه بین المللی فضائی موفق شد نخستین محموله فرستاده شده از سوی سازمان فضائی ایالات متحده آمریکا را دریافت کند . این محموله شامل غذا ، هدایای کریسمس و تجهیزات مورد نیاز فضانوردان بود .
  • در چهارمین روز ماه دسامبر سال گذشته ، سازمان فضائی ناسا موفق شد تا نزدیکترین و با کیفیت ترین تصاویر دریافت شده از پلوتو را با کمک کاووشگر افق های نو یا New Horizons دریافت کند .
  • در پنجم نوامبر سال گذشته میلادی ، دانشمندان ناسا پس از مطالعات دقیق و طولانی خود ، موفق به بازسازی رویدادی شدند که سبب نابودی اتمسفر مریخ شده است . در این انیمیشن بازسازی شده ، مشخص شد که اتمسفر مریخ بر اثر یک طوفان یونی شدید خورشیدی از بین رفته است .
  • در سال گذشته میلادی فضاپیمای کاسینی متعلق به ناسا موفق شد تا تصاویری با کیفیت بسیار بالا و از فاصله ای بسیار نزدیک از انسلادوس ، ششمین قمر بزرگ زحل دریافت کند .
  • در بیست و هشتم سپتامبر سال گذشته میلادی ، ناسا به طور رسمی اعلام کرد که شواهد و قرائنی قابل توجه از وجود آب مایع و جریان داشتن آن در سطح مریخ به دست آورده است .
  • در سال 2015 میلادی همچنین سیاره ای مشابه با سیاره زمین کشف شد که حدود 60 درصد بزرکتر از زمین است . این سیاره که دارای شرایطی مشابه با زمین است ، Kepler-452b نام دارد .
  • در ماه مارچ سال گذشته میلادی ، فضاپیمای داون که به ناسا تعلق دارد موفق شد نزدیک ترین تصاویر دریافت شده در تاریخ ستاره شناسی را از فاصله 48 هزار کیلومتری  Ceres دریافت کند .