نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا ناسا درباره شواهد آب مایع در مریخ اشتباه کرده است؟

اما به تازگی پژوهشگران فرانسوی مدعی شدند که شیارهای کشف‌شده در سطح مریخ در اثر جریان‌های آب مایع به وجود نیامده است.
اواخر اکتبر ۲۰۱۵، ناسا اعلام کرد که به شواهدی در مریخ دست‌ پیدا کرده است که ثابت می‌کند در مواقعی از سال آب مایع در برخی از ناهمواری‌های این سیاره جریان دارد. داده‌های مدارگرد اکتشافی مریخ نشان داد با آغاز فصل گرما،‌ در دامنه یکی از گودال‌های مریخ، شیارهایی به وجود می‌آید که ناشی از سرازیرشدن آب مایع است.

اما در آخرین شماره نشریه نیچر ژئوساینس، پژوهشگران فرانسوی، اعلام کردند که شیارهای سطح مریخ، احتمالا در اثر انباشت کربن‌دی‌اکسید ایجاد می‌شوند. در طول زمستان مریخ، لایه منجمدی از کربن‌دی‌اکسید (یخ خشک) در بسیاری از نواحی این سیاره شکل می‌گیرد. با آغاز فصل تابستان این یخ تصعید شده و گاز حاصل از این فرآیند در زیر سطح مریخ به دام می‌افتد و به تدریج فشار آن افزایش می‌یابد. به گفته آنها این گاز، و نه آب مایع، می‌تواند علت پیدایش شیارهای روی سطح مریخ باشد.

فرضیه مطرح‌شده توسط این پژوهشگران به واسطه شبیه‌سازی گودال راسل و تپه شنی عظیم آن در مریخ براساس تصاویر ارسالی کاوشگرهای ناسا مطرح شده است. این گودال محل تشکیل شیارهای تازه است که گمان می‌رود بر اثر جریان‌ آب مایع به وجود آمده‌اند.

دانشمندان در یک دهه گذشته به کمک داده‌های کاوشگرهای مریخی وجود آب در این سیاره و جریان رودخانه‌ها در گذشته آن را اثبات کرده‌اند. اما این برای نخستین‌بار است که شواهدی از احتمال وجود آب مایع در زمان حاضر در مریخ به دست آمده است.

منبع:علمنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل