اعمال سیاست های تنبیهی و تشویقی برای دانش بنیان شدن شرکت های صنعتی

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت دستیابی کشور به اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: پرکردن شکافی که بین ما و کشورهای توسعه یافته وجود دارد جز با متوسل شدن به اقتصاد دانش بنیان میسر نیست. اگر بخواهیم همان مسیری را که کشورهای پیشرفته طی کرده اند، عینا طی کنیم به جایی نمی رسیم بلکه می بایست با تجاری سازی یافته های علمی و ایجاد اقتصادی متکی بر دانش و دانایی، گام های پیشرفت را به سرعت برداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: لازمه این کار این است که مراکز علمی و تحقیقاتی مورد حمایت قرار بگیرند و بیش از پیش از افزایش بودجه پژوهش، کاربردی کردن پایان نامه های دانشگاهی و نیز طرح های تحقیقاتی حمایت به عمل آید. به این منظور باید تکالیفی بر عهده دستگاه های اجرایی گذاشته شود که بتوانند بخشی از اعتبارات خود را به این امر اختصاص دهند. حمایت بیمه ای و بودجه ای از فعالیت های بخش خصوصی هم از دیگر اقداماتی است که می بایست در این زمینه انجام شود تا محدودیت ها برای پژوهشگران کم شود. در این صورت بخش خصوصی انگیزه کافی برای ورود به عرصه پیدا می کند و به تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی آن می پردازد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه ثبت اختراعات و نوآوری ها نیاز به تلاش های بیشتری داریم. باید مخترعان و مبتکران مورد حمایت جدی قرار بگیرند. نظام بانکی و بازار سرمایه می بایست در خدمت تبدیل یافته های علمی به محصول قرار بگیرد. در این صورت در زمینه تولید انبوه محصولات دانش بنیان و صادرات این محصولات اقدامات اساسی صورت خواهد گرفت. البته حمایت های تعرفه ای هم می تواند در تحقق این اهداف بسیار موثر باشد و اقتصاد ما را به سمت دانش بنیان شدن هدایت کند.

اگر سیاست های تنبیهی و تشویقی در کنار هم قرار بگیرد و در کنار آن اقدامات مشاوره ای هم تقویت شود به نحوی که به واحدهای تولیدی برای حرکت به سمت دانش بنیان شدن کمک شود، این اتفاق خواهد افتاد

قادری با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در جامعه و حمایت مردم از تولیدات دانش بنیان داخلی، تصریح کرد: باید فعالیت های صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان گسترش یابد و حتی می توان بخشی از منابع صندوق توسعه ملی را در این زمینه به کار گرفت. در مجموع باید بازار پول و سرمایه و نیز سیاست های تجاری و ارزی در خدمت اقتصاد دانش بنیان باشد تا از رهاورد تبدیل یافته های علمی به محصول، بخشی از مشکلات کشور حل شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ صنعتی و بنگاه های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: اگر سیاست های تنبیهی و تشویقی در کنار هم قرار بگیرد و در کنار آن اقدامات مشاوره ای هم تقویت شود به نحوی که به واحدهای تولیدی برای حرکت به سمت دانش بنیان شدن کمک شود، این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: باید ارتباطاتی که بین دانشگاه ها و جامعه وجود دارد، نزدیک تر شود تا ما بتوانیم از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و پژوهشی نهایت استفاده را ببریم. متاسفانه در حال حاضر بیشتر جنبه های نظری علم و دانش مورد توجه است در حالی که باید از پارک های علم و فناوری و مناطق ویژه علم و فناوری حمایت های گسترده تری صورت بگیرد. در این صورت همه فعالان غیردولتی از جمله شرکت های صنعتی هم به این عرصه ورود پیدا خواهند کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا