تأثیر فناوری های نوظهور بر تغییر شکل نبردهای دریایی

آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا جزئیات برنامه جدیدی به نام Tern را اعلام کرده که بر اساس آن ناوهای کوچک نیروی دریایی این کشور با اعمال برخی تغییرات فنی و ساختاری به سیستم های ویژه حمل هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) تبدیل می شوند. در واقع می توان گفت سیستم های پروازی که سطح قابل توجهی از دانش روباتیکی در آنها نیز دیده می شوند حالا در اقیانوس ها مجالی تازه برای یکه تازی در آسمانها پیدا می کنند.

با تبدیل ناوهای جنگی کوچک آمریکا به حمل کننده های هواپیماهای بدون سرنشین (UAV)، شاهد تحولی بی سابقه در زمینه تأثیرگذاری فناوری های نوظهور در امور نظامی هستیم.

در همین خصوص گفته می شود در قالب برنامه ای موسوم به «فاز سه»، نسل جدیدی از این نوع هواپیماها ساخته می شود که با برخورداری از ساختار قابل تغییر می توانند از سطح مختلف واقع در اقیانوسها نظیر ناوهای کوچک برخاسته و در مأموریتهای پیچیده نظامی شرکت کنند. این فناوری جدید توسط شرکت لاکهید مارتین ارایه می شود.

دارپا با همکاری مرکز تحقیقات دریایی نیروی دریایی آمریکا (ONR) برنامه بلند مدتی را دنبال می کند که در آن سیستم های پراب و احیا برای مأموریتهای ارتفاع متوسط با برد طولانی طراحی می شود. این سیستم ها خودکار و بدون سرنشین بوده و قابلیت تأثیرگذاری در نبردهای آینده را دارند.

تاکنون اطلاعات فنی اندکی درباره این برنامه جدید منتشر شده اما انتشار تصویر مفهومی از سیستم پروازی جدیدی که قابلیت برخاست و نشست عمودی از سکوهای اقیانوسی را دارد نشان می دهد که در سالهای آینده نسل جدیدی از سیستم های پروازی نظامی وارد ارتش آمریکا خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا