نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اقلیم استان مرکزی مستعد تولید گل محمدی

دکتر غلامرضا نادری رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کشت بوته‌های باغ گل محمدی در سایت زراعی دانشگاه اظهار کرد: سال گذشته 760 بوته گل محمدی در این باغ کشت شد و امسال نیز درصدد افزایش و اصلاح وضعیت بوته‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه وسعت فعلی این باغ هشت هزار و 600 مترمربع است، افزود: در بخشی از ظرفیت باغ بررسی بوته‌ها از نظر فیزیولوژیکی و تزریق هورمون‌های گیاهی انجام می‌شود و با توجه به موفق بودن عملکرد در باغ تصمیم بر این است که تا اوایل سال آینده وسعت این باغ به 15 هزار مترمربع برسد.

این متخصص گیاهان دارویی هدف اصلی احداث این باغ را تولید عرق و گلاب در سطح استان عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز استان، همچنین شرایط اقلیمی که کاملا مستعد و آماده برای کشت این نوع گل است می‌توان فعالیت را گسترش داد و حتی در تولید گلاب و عرقیات از نظر کیفیت و تولید اسانس فراتر از کاشان که مهد تولید گلاب کشور است، عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه این عملکرد اشتغالزایی نیز برای دانشجویان به همراه داشته است، افزود: دانشگاه تمرکز اصلی خود را در این حوزه بر مباحث اقتصادی، آموزشی و ترویجی قرار داده است و تلاش می‌شود که با توجه به این موارد عملکرد خود را بر اساس توسعه و گیاهان موردنیاز کشت کنیم.

نادری با تاکید بر اینکه تمام تلاش بر این است که به عنوان یک الگوی موفق در حوزه گیاهان دارویی، تولید عرقیات و اسانس‌ها مطرح باشیم، اظهار کرد: روند فعالیت دانشکده در این حوزه به نحوی است که علاوه بر تامین نیاز استان مازاد نیز به نقاط دیگر صادر می‌شود و عملا درآمدزایی بالایی به همراه داشته است چرا که جغرافیا و اقلیم استان به نحوی است که می‌توان گل محمدی را به راحتی کشت داد و از این طریق اشتغال و درآمد تولید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با اشاره به اینکه سال گذشته سال پایداری این باغ نسبت به شرایط بود، گفت: امسال این پروژه به درآمدزایی رسیده است و علاوه بر آن گلاب‌گیری نیز انجام خواهد شد. البته تهیه قلمه و خزانه‌کاری نیز در دستور کار قرار دارد، قلمه‌ها در اختیار دانشجویان مستعد و علاقمند قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود که سالی حدود 15 هزار قلمه تولید داشته باشیم.

خروج از نسخه موبایل