نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حفظ منابع طبیعی نیازمند مدیریت فرابخشی و فکری نو است

پرویز گرشاسبی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی مدیریت جامع حوزه های آبخیز' انسجام سازمانی و مشارکت مردمی' افزود: تخریب منابع طبیعی، بحران آب و خاک و فقر چالش هایی است که در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور به آنها اشاره شده بود که باز هم مدیریت بخشی موجب شد تا برنامه ریزی فرابخشی کمتر در این حوزه مورد توجه باشد.
وی یادآورشد: باید برنامه ریزی در رفع نواقص حوزه آبخیز را تمرین کنیم و با اصلاح برنامه آن را در سطح استان تعمیم دهیم.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: حفظ و نگهداری منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و انسجام بین دستگاه های اجرایی محقق نخواهد شد.
گرشاسبی اظهارکرد: فرسایش خاک، خشکسالی های متداوم، دخل و تصرف در منابع طبیعی، وضعیت محیط زیست و اقلیم به عنوان حلقه های به یکدیگر متصل هستند.
وی افزود: باید مدیریت فرابخشی به اجرا گذاشته شود و در برهه ای از فعالیت نیز تاکید بر مشارکت مردم است که به تنهایی موفق نخواهیم بود.
گرشاسبی تاکید کرد: ضمن توجه به منافع منطقه ای، ملی و جهانی باید در راستای تنوع زیستی، کاهش تخریب جنگل، کاهش توسعه بیابان زایی و افزایش ترسیب کربن گام برداریم و اهداف دو سویه را ترسیم کنیم.
ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، خاک و گیاهان گفته می شود که ذخیره کربن از هوا باعث می شود از میزان کربن که گازی گلخانه ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: طرح کلان مدیریت جهانی حوزه آبخیز کشور طی پنج سال اخیر از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از طرح های کلیدی جهاد کشاورزی با کمک دانشگاه گرگان و چهار دانشگاه دیگر اجرا می شود.
گرشاسبی افزود: در حال حاضر پروژه های پایدار ترسیب کربن در 22 استان و پروژه بین المللی منارید نیز در 13 استان دیگر در حال انجام است.
«منارید» نخستین سند مدیریت جامع منابع طبیعی پروژه بین المللی است که در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اجرا می شود. 
اجرای این پروژه در ایران، با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغاز شده است. 
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: در یونسکو توانستیم مرکز بین المللی حوزه آبخیز را ایجاد کنیم و هدف از تشکیل این مرکز جهانی کردن دانش موجود است و در حال حاضر 54 مرکز منطقه ای در خصوص موضوع آب فعالیت می کنند.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: مرکز بین المللی حوزه آبخیز اولین مرکزی است که در خصوص موضوع انسان، پوشش گیاهی خاک و آب را مورد بررسی قرار می دهد.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه نیز تبیین موضوع آب در حوزه کرخه، کارون، زاینده رود و اترک در حوزه مدیریت جامع آبخیز انجام می شود.
به گزارش ایرنا , گرشاسبی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی ها برای بلند مدت باشد، افزود: تداوم فعالیت ها در این بخش برای یک یا دو سال نیست بلکه برای چندین سال است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل