حفظ منابع طبیعی نیازمند مدیریت فرابخشی و فکری نو است

پرویز گرشاسبی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی مدیریت جامع حوزه های آبخیز' انسجام سازمانی و مشارکت مردمی' افزود: تخریب منابع طبیعی، بحران آب و خاک و فقر چالش هایی است که در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور به آنها اشاره شده بود که باز هم مدیریت بخشی موجب شد تا برنامه ریزی فرابخشی کمتر در این حوزه مورد توجه باشد.
وی یادآورشد: باید برنامه ریزی در رفع نواقص حوزه آبخیز را تمرین کنیم و با اصلاح برنامه آن را در سطح استان تعمیم دهیم.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: حفظ و نگهداری منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و انسجام بین دستگاه های اجرایی محقق نخواهد شد.
گرشاسبی اظهارکرد: فرسایش خاک، خشکسالی های متداوم، دخل و تصرف در منابع طبیعی، وضعیت محیط زیست و اقلیم به عنوان حلقه های به یکدیگر متصل هستند.
وی افزود: باید مدیریت فرابخشی به اجرا گذاشته شود و در برهه ای از فعالیت نیز تاکید بر مشارکت مردم است که به تنهایی موفق نخواهیم بود.
گرشاسبی تاکید کرد: ضمن توجه به منافع منطقه ای، ملی و جهانی باید در راستای تنوع زیستی، کاهش تخریب جنگل، کاهش توسعه بیابان زایی و افزایش ترسیب کربن گام برداریم و اهداف دو سویه را ترسیم کنیم.
ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، خاک و گیاهان گفته می شود که ذخیره کربن از هوا باعث می شود از میزان کربن که گازی گلخانه ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: طرح کلان مدیریت جهانی حوزه آبخیز کشور طی پنج سال اخیر از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از طرح های کلیدی جهاد کشاورزی با کمک دانشگاه گرگان و چهار دانشگاه دیگر اجرا می شود.
گرشاسبی افزود: در حال حاضر پروژه های پایدار ترسیب کربن در 22 استان و پروژه بین المللی منارید نیز در 13 استان دیگر در حال انجام است.
«منارید» نخستین سند مدیریت جامع منابع طبیعی پروژه بین المللی است که در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اجرا می شود. 
اجرای این پروژه در ایران، با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغاز شده است. 
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: در یونسکو توانستیم مرکز بین المللی حوزه آبخیز را ایجاد کنیم و هدف از تشکیل این مرکز جهانی کردن دانش موجود است و در حال حاضر 54 مرکز منطقه ای در خصوص موضوع آب فعالیت می کنند.
گرشاسبی خاطرنشان کرد: مرکز بین المللی حوزه آبخیز اولین مرکزی است که در خصوص موضوع انسان، پوشش گیاهی خاک و آب را مورد بررسی قرار می دهد.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه نیز تبیین موضوع آب در حوزه کرخه، کارون، زاینده رود و اترک در حوزه مدیریت جامع آبخیز انجام می شود.
به گزارش ایرنا , گرشاسبی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی ها برای بلند مدت باشد، افزود: تداوم فعالیت ها در این بخش برای یک یا دو سال نیست بلکه برای چندین سال است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا