نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چهارمحال وبختیاری پیشتاز بهره گیری از انرژی های نو برای حفظ منابع طبیعی

طرح تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل نشینان چهارمحال و بختیاری با نصب آبگرمکن های خورشیدی از سال گذشته در شهرستان لردگان آغاز شد که با نصب این نوع از آبگرمکن ها، مصرف چوب جنگلی به ویژه بلوط در روستاهای جنگل نشین کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر فنی حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در بازدید از طرح های حفاظت جنگل در شهرستان لردگان گفت: پروژه مشارکتی تغییر الگوی سوخت جنگل نشینان به منظور جلوگیری از قطع درختان جنگلی برای تأمین سوخت انجام می شود.
بهمن افراسیابی اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری پیشتاز اجرای این طرح در کشور بوده و هم اینک الگویی برای دیگر استان ها شده است.
به گفته وی، سازمان جنگل ها با ارائه پروژه ای به عنوان نصب آبگرمکن های خورشیدی با رفع بخشی از نیاز انرژی جنگل نشینان، وابستگی آنان را به استفاده از چوب و هیزم کاهش می دهد. 
افراسیابی ادامه داد: کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده ها قرار دارد و میزان تابش خورشید در ایران بین 1800 تا 2200 کیلو وات ساعت در مترمربع در سال تخمین زده شده است.
مدیرکل دفتر فنی حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در اکثر نقاط کشور بیش از 300 روز آفتابی وجود دارد که استفاده از انرژی های نو به دلیل دارا بودن هزینه های پایین می تواند از آلودگی های زیست محیطی بکاهد. 
افراسیابی تصریح کرد: امسال 9 میلیارد ریال اعتبار ملی برای چهارمحال و بختیاری برای صیانت از جنگل ها با اجرای طرح های کمربند حفاظتی و تامین انرژی نو اختصاص می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طرح نصب آبگرمکن های خورشیدی با هدف جلوگیری از قطع درختان و حفظ پوشش جنگلی از سال گذشته ابتدا از شهرستان لردگان در این استان آغاز شد.
علی محمدی مقدم اظهار کرد: هم اکنون 20 هزار بهره بردار جنگل نشین در استان وجود دارد که پنج هزارخانوار از این تعداد از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. 
به گفته وی، هرخانواده در اینگونه مناطق در روز هفت کیلوگرم و در ماه حدود 200 کیلوچوب مصرف می کند. 
وی افزود: تاکنون 200 آبگرمکن خورشیدی در مناطق روستایی و سخت گذر پشتکوه، میلاس، لپد، بازفت و مشایخ نصب شده است. 
به گزارش ایرنا، یک میلیون و 400 هکتار عرصه ملی جنگل و مرتع در استان چهارمحال وبختیاری وجود دارد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل