نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واعظی: مذاکره درخصوص بهره برداری از 13 نقطه مداری ادامه دارد

محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه معارفه رئیس جدید پژوهشگاه فضایی ایران در پاسخ به ایرنا افزود: اجاره نقاط مداری دارای مراحلی طولانی است، در ابتدا نقطه مداری ثبت می شود و سپس مذاکرات آن آغاز می گردد.
وی بیان کرد: اکنون نقطه 19/24 کاملا در اختیار ایران است و همچنین دو نقطه مداری دیگر نیز به ایران تعلق دارد، علاوه بر آن 13 نقطه مداری دیگری نیز به نام ایران ثبت شده است و مذاکرات آن در حال انجام می باشد.

مدار زمین آهنگ (ژئو) محل قرارگیری ماهواره های تلویزیونی و مخابراتی، در ارتفاع 36 هزار کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. با توجه به کاربرد این مدار، نقاط موجود روی آن از اهمیت ویژه ای برای کشورها برخوردارند، به طوری که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) هر کشور به فراخور توان تکنولوژیکی، سیاسی و بین المللی، اقدام به ثبت نقاطی در این مدار به نام 'نقاط مداری' کرده است تا ماهواره خود را برای استفاده روی آن قرار دهد.

**مقوله فضا و ماهواره ها، از اولویت های دولت 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: بحث فضا و ماهواره یکی از اولویت های وزارت ارتباطات و دولت است و ما اعتقادمان بر این است که این فناوری، فناوری پیشرفته است و هر چه در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنیم، باعث قوت کشور نه تنها در بخش فضایی بلکه در بخش های دیگر کشور نیز می شود.
واعظی اضافه کرد: از این رو وزارت ارتباطات دو برنامه را در پیش گرفته یکی طراحی ساخت و ماهواره ملی که امیدواریم تا 1404 به این امر مهم دست یابیم و نیز طراحی ماهواره سنجش از راه دور که امیدواریم تا انتهای برنامه ششم این امر محقق شود.
واعظی یادآور شد: موازی این کار، کشور نیازمند این است که در زمینه پخش تصویر و صدا و همچنین مخابرات و اینترنت و رصد کردن زمین از فضا ماهواره ملی داشته باشد و از برنامه های وزارت علوم این است که یک ماهواره ملی برای مخابرات و یک ماهواره برای سنجش از راه دور داشته باشد.
واعظی با اشاره به اینکه این کار شروع شده است و اکنون با چند کمپانی در حال مذاکره هستیم، ابراز امیدواری کرد که سال آینده قرارداد آن منعقد شود.

** افزایش پنج برابری بودجه پژوهشی سازمان فضایی ایران در سال آینده
واعظی گفت: متاسفانه در گذشته بودجه پژوهشی سازمان فضایی بسیار اندک بود و امسال با هماهنگی دولت و سازمان مدیریت این بودجه را به چهار تا پنج برابر افزایش داده ایم و امیدواریم مجلس نیز همکاری و حمایت در این زمینه داشته باشد تا ما در آینده بتوانیم در حوزه فضا گام موثری برداریم.

** افزایش چهار برابری زیرساخت های حوزه ارتباطات/افزایش پهنای باند به چهارهزار گیگابایت در ثانیه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قیمت جهانی اینترنت آنچه اعلام شده نیست، اگر از اروپا دریافت شود در فرانکفورت یک قیمت است، از فرانکفورت تا مرز ایران قیمت آن تغییر می کند و در داخل ایران با توجه به پهنای باندی که می آید و توزیع می شود، بین دسترسی ها و کل کارهایی که انجام می شود، قیمت آن متفاوت است.
واعظی گفت: ما به تدریج قیمت اینترنت را کاهش می دهیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با توجه به اینکه در همه جهان، کشورها به دنبال توسعه هستند فناوری ارتباطات و اطلاعات پیشران توسعه مطرح است و اگر ما بخواهیم توسعه ای متوازن و پایدار داشته باشیم، نمی توانیم نسبت به توسعه 'آی سی تی' در کشور بی توجه باشیم چون در گذشته بیشتر بر این حوزه توجه شده است.
واعظی ادامه داد: در دو سال گذشته زیرساخت ها تقریبا آماده شده و تاکنون به چهار برابر افزایش یافته است، پروژه های معطلی در این حوزه وجود دارد که امیدواریم تا پایان امسال و ابتدای سال آینده انجام شود.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات یاد آور شد: توسعه کشور متوقف نشده است، پهنای باند داخل 620 گیگابایت در ثانیه بود که الان به حدود سه هزار گیگ در ثانیه افزایش یافته و امیدواریم تا دو ماه آینده به چهار هزار گیگابایت در ثانیه افزایش پیدا کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل