کشف پروتئین مرتبط با عارضه آسم

محققان امریکایی در پژوهش های اخیر خود ، یک پروتئین را شناسایی کردند که با پیشرفت آسم مرتبط است حتی اگر عفونت ویروسی در فرد وجود نداشته باشد .

پروفسور برین واکمن (Brian Volkman) استاد بیوشیمی دانشکده پزشکی ویسکانسین (MCW) در ایالات متحده امریکا و یکی از سرپرستان این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این مطالعات نخستین گامی است که در جهت به وجود آوردن نوع جدیدی از درمان آسم ، برداشته شده و ممکن است قدرت آن را داشته باشد تا از پیشرفت آسم ویروسی در خردسالان جلوگیری کند .

با توجه به این مساله که هنوز هیچ درمانی برای این بیماری ایجاد نشده است ، پژوهشگران همچنین در تحقیقات فوق دریافتند عفونت های ویروسی با حملات آسم و پیشرفت آن مرتبط است . در واقع همه درمان های فعلی این بیماری بر پایه کاهش تعداد و شدت حملات آسم تمرکز دارند .

گفتنی است ، محققان پیش از این اعلام کرده بودند که کموکین انسان (پروتئین) به نام CCL28 (human chemokine (protein می تواند نقش مهمی در القای آسیب شناسی آسم نشان دهد حتی اگر عفونت ویروسی در فرد  وجود نداشته باشد .

آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که علائم متغیر و عود کننده ، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش از ویژگی های آن است . نشانه‌ های رایج آن خس خس ، سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس است . بیش از سیصد میلیون نفر در جهان به این بیماری مزمن مبتلا هستند .

میچل گریسون (Mitchell Grayson) استادیار آلرژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی ویسکانسین MCW و از دیگر اعضای این پروژه تحقیقاتی  اظهار داشت که درک مکانیسم های مولکولی به وسیله ایجاد و پیشرفت آسم به عنوان یک بیماری مزمن ، کلید توضیحات جایگزین و پتانسیل درمان های شفابخش است .

از سوی دیگر پروفسور واکمن اشاره کرد که ما پیشنهاد می کنیم با بهره وری از ویژگی های ساختاری منحصر به فرد کموکین انسان (پروتئین) به نام CCL28 و مهار کننده های قوی و خاص CCL28 بتوانیم در ایجاد درمان این بیماری موثر واقع شویم .

این تحقیقات جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله شیمی زیستی (Biological Chemistry) منتشر شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا