جداول تولید علم کشورها در ۳ سال اخیر

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفتگو با مهر افزود: چندین سال است که مفهوم تولید علم در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به یک گفتمان رایج تبدیل شده است. در راستای تولید علم مفاهیم دیگری مانند نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری نیز مورد توجه جدی مسئولان آموزش عالی کشور است.

وی یادآور شد: بر این اساس و با تاکید اسناد بالادستی بر تولید علم، تولید علم یکی از مقوله های مهمی است که در ارزیابی علم و فناوری از آن استفاده می شود. حتی در رتبه بندی های دانشگاهی تعدادی شاخص وجود دارد که عملکردهای دانشگاه ها را طبق بعضی از مولفه های تولید علم اندازه گیری می کند.

مهراد خاطرنشان کرد: در تولید یک دهه گذشته دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور گسترش بیشتری یافته و دوره های تحصیلات تکمیلی در بسیاری از موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاسیس شده است.

استاد گروه علم اطلاعات شناسی دانشگاه شیراز افزود: تولید علم در دانشگاه ها و با مدیریت علمی استادان و توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد.

وی یادآور شد: اکنون سال ۲۰۱۵ میلادی رو به پایان است. عملکرد علمی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران قابل بررسی و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان امکان پذیر است.

مهراد خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۴۰ کشور در تولید علم جهان مشارکت دارند. تعدادی از این کشورها طبق سیاست ها و برنامه های مدون بر میزان رشد تولیدات علمی خود افزوده و در جابجایی نقشه جغرافیایی تولید علم موثر بوده اند.

وی اضافه کرد: اطلاعات حاضر از پایگاه اسکوپوس استخراج شده است. در این خبر آمار تولیدات علمی ۲۰ کشور برتر که نسبت به سایر کشورهای جهان از رشد بیشتری برخوردار بوده اند، ارائه می شود.

کل تولیدات علمی این کشورها از ابتدا تاکنون که مدارک علمی این کشورها در اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده است به این ترتیب است:

رتبهکشورتعداد مدارک در مجموع
۱آمریکا۱۳.۷۸۸.۳۰۳
۲چین۴.۱۳۲.۷۰۸
۳انگلستان۳.۶۵۹.۶۴۶
۴آلمان۳.۳۳۱.۲۱۶
۵ژاپن۳.۰۳۸.۸۳۷
۶فرانسه۲.۲۴۲.۲۰۸
۷کانادا۱.۷۶۶.۴۱۵
۸ایتالیا۱.۷۱۷.۹۷۳
۹هند۱.۳۵۶.۹۶۷
۱۰اسپانیا۱.۱۸۰.۲۱۶
۱۱استرالیا۱.۱۱۹.۷۹۹
۱۲هلند۹۷۰.۷۹۳
۱۳کره جنوبی۸۴۱.۵۸۴
۱۴برزیل۷۱۸.۴۹۳
۱۵سوئیس۷۱۶.۹۹۰
۱۶سوئد۶۹۱.۹۸۵
۱۷لهستان۵۸۶.۳۰۷
۱۸تایوان۵۶۹.۵۶۱
۱۹ترکیه۴۵۲.۲۳۷
۲۰ایران۳۳۶.۰۴۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این استاد دانشگاه شیراز یادآور شد: چنانچه آمار تولید علم را بر اساس سال های معین رده بندی کنیم، نتایج حاصله متفاوت خواهد بود.

انتشارات علمی این کشورها برای سال ۲۰۱۶ میلادی که تاکنون در اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده به این ترتیب است:

رتبهکشورتعداد مدارک در سال ۲۰۱۶
۱چین۱۱.۴۱۹
۲آمریکا۹.۲۱۵
۳انگلستان۳.۰۴۹
۴آلمان۲.۸۸۴
۵هند۲.۸۰۳
۶ایتالیا۲.۲۷۱
۷فرانسه۲.۲۶۱
۸اسپانیا۲.۱۵۸
۹ژاپن۱.۹۰۵
۱۰استرالیا۱.۸۶۶
۱۱کانادا۱.۷۴۷
۱۲کره جنوبی۱.۷۴۲
۱۳ایران۱.۴۴۲
۱۴برزیل۱.۴۳۲
۱۵لهستان۱.۰۵۲
۱۶هلند۹۸۵
۱۷ترکیه۸۴۶
۱۸تایوان۸۱۷
۱۹سوئد۷۲۹
۲۰سوئیس۶۶۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهراد خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۵ میلادی تقریبا بیشترین تولیدات علمی کشورها ثبت و نمایه سازی شده است با وجود این آماری که ارائه می شود در ماه های آینده تغییر یافته و میزان تولیدات علمی کشورها با تکمیل اطلاعات در جایگاه طبیعی خود قرار خواهد گرفت:

رتبهکشورتعداد مدرک در سال ۲۰۱۵
۱آمریکا۴۹۰.۱۸۱
۲چین۳۶۴.۹۶۵
۳انگلستان۱۴۶.۶۱۹
۴آلمان۱۳۰.۶۸۲
۵هند۱۰۶.۳۷۲
۶ژاپن۹۶.۱۷۲
۷فرانسه۹۰.۱۹۶
۸ایتالیا۸۲.۹۴۹
۹کانادا۷۷.۹۳۵
۱۰استرالیا۷۲.۴۷۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ میلادی رتبه های یازدهم تا بیستم تولید علم در اختیار کشورهای زیر است: اسپانیا: ۶۹.۷۲۲ مدرک، کره جنوبی ۶۵.۱۰۸ مدرک، برزیل ۵۲.۱۱۴ مدرک، هند ۴۵.۶۲۱ مدرک، ایران ۳۶.۰۳۸ مدرک، سوئیس ۳۴.۶۱۸ مدرک، ترکیه ۳۴.۲۶۸ مدرک، لهستان ۳۱.۳۹۸ مدرک، سوئد ۳۱.۱۵۶ مدرک و تایوان ۲۹.۵۲۶ مدرک.

رئیس گروه علم اطلاعات شناسی دانشگاه شیراز گفت با اشاره به آمار تولید علم در سال ۲۰۱۴ میلادی گفت: آمار تولید علم سال ۲۰۱۴ میلادی تکمیل شده است، هرچند که ممکن است در ماه های آینده تنها تغییرات بسیار جزئی در میزان تولیدات علمی کشورها مشاهده شود.

رتبهکشورتعداد مدرک در سال ۲۰۱۴
۱آمریکا۶۳۰.۰۹۰
۲چین۴۷۵.۹۴۹
۳انگلستان۱۷۴.۲۷۰
۴آلمان۱۶۰.۵۵۷
۵هند۱۲۴.۹۵۷
۶ژاپن۱۲۴.۵۰۷
۷فرانسه۱۱۲.۹۵۸
۸ایتالیا۹۹.۷۸۳
۹کانادا۹۵.۴۳۵
۱۰اسپانیا۸۴.۰۷۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی یادآور شد: در این بازه زمانی رتبه های یازدهم تا پانزدهم به کشورهای استرالیا با ۸۳.۴۷۳ مدرک، کره جنوبی ۷۶.۷۲۲ مدرک، برزیل ۶۳.۹۹۲ مدرک ، هلند ۵۴.۱۱۲ مدرک و ایران ۴۳.۰۸۰ مدرک تعلق دارد.

مهراد خاطرنشان کرد: همچنین کشورهای سوئیس با تولید ۴۱.۱۴۶ مدرک، تایوان با ۴۰.۷۲۲ مدرک، ترکیه با ۳۹.۴۳۹ مدرک، لهستان با ۳۸.۹۰۰ مدرک و سوئد با ۳۶.۴۳۷ در مرتبه های شانزدهم تا بیستم قرار دارند.

استاد دانشگاه شیراز گفت: بدین ترتیب ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی در رتبه پانزدهم تولید علم جهان، در سال ۲۰۱۵ میلادی در رتبه پانزدهم تولید علم و در سال ۲۰۱۶ با انتشاراتی که برای این سال ثبت شده است در رتبه ۱۳ تولید علم جهان قرار دارد.

وی افزود: رتبه های ترکیه نیز در سال های ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵ و ۱۰۶ به ترتیب ۱۸، ۱۷ و ۱۶ است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا