نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقشه راه حوزه جواهرات و سنگ های قیمتی تدوین می شود

 حسن پیش بین در رابطه با فعالیت های این کانون اظهار کرد: ماموریت اصلی کانون های هماهنگی دانش، صنعت و بازار ارتقای سطح دانش، فناوری و نوآوری و ایجاد تقاضا در یک زمینه تخصصی است بر این اساس در دور جدید فعالیت های کانون ها، واژه 'بازار' نیز به این عنوان اضافه شده است.
وی با بیان اینکه مشهد قطب جواهرات و سنگ های قیمتی کشور است، افزود: بازار مشهد بارانداز سنگ های قیمتی است، 85 درصد واحدهای تراش این سنگ ها نیز در مشهد مستقر است و حدود 28.5 درصد طلای کشور در این شهر مصرف می شود؛ از این رو این کانون با محوریت این استان و با رسالت ملی و فرا استانی راه اندازی شده است.
پیش بین گفت: در کانون جواهرات و سنگ های قیمتی 6 کارگروه در حوزه های تخصصی مختلف همچون کارگروه های آموزش و پژوهش، پتانسیل های معدنی، تراش سنگ های معدنی و تولید جواهرات تشکیل شده است که برای فعالیت های آینده برنامه ریزی می کنند و با مشخص شدن این برنامه ها در آینده ای نزدیک، نقشه راه کانون تدوین می شود و مبنای عمل در این حوزه قرار می گیرد.

** تشکیل نمایندگی کانون جواهرات و سنگ های قیمتی در استان ها 
وی اظهار کرد: به دنبال ایجاد نمایندگی در استان هایی هستیم که ظرفیت بیشتری در این زمینه دارند تا سیاست گذاری ها در حوزه جواهرات و سنگ های قیمتی با هماهنگی ارگان های دست اندرکار ملی و منطقه ای، بدون موازی کاری و به نحو مطلوب انجام شود.
پیش بین با اشاره به اینکه مدیریت بازار یکی از بخش هایی است که کانون ها در آن به خوبی می توانند نقش ایفا کنند، گفت: مدیریت بازار به خصوص در حوزه صادرات مسئله مهمی است چراکه یک تولیدکننده در بسیاری موارد صادرکننده خوبی نیست و در مواردی صادرکننده ها، تولیدکنندگان خوبی نیستند؛ بنابراین نیاز است پل ارتباطی بین تولید و صادرات وجود داشته باشد. 
وی با بیان اینکه در دور جدید فعالیت، کانون ها می توانند درآمدزایی نیز داشته باشند، بیان کرد: در واقع کانون ها نیاز بازار به تولیدکننده را جهت می دهند، البته کانون ها به طور کامل وارد فعالیت اجرایی نمی شوند و در بسیاری از موارد نقش سیاست ساز و هماهنگ کننده ایفا می کنند؛ در دوره گذشته کانون ها وابستگی زیادی به بودجه و اعتبارات دولتی داشتند که این مسئله کانون را با مشکلات جدی مواجه می کرد اما در دور جدید فعالیت ها تلاش شده بر این مشکلات غلبه شود تا در آینده ای نزدیک شاهد خودگردانی کانون ها باشیم.

** تعامل با شرکت های دانش بنیان، یکی از وظایف کانون ها 
پیش بین تعامل با شرکت های دانش بنیان را یکی از وظایف کانون ها دانست و گفت: تعریف دقیقی از حوزه جواهرات در مجموعه کاری کشور وجود ندارد و قدمی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه برداشته مثبت است؛ در پنج سال گذشته تنها اتحادیه ها و گاهی صنایع دستی در این بخش فعال بودند اما در حال حاضر نهادهایی همچون صنعت و معدن، سازمان زمین شناسی، صندوق کارآفرینی امید، اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور و سازمان فنی و حرفه ای وارد این حوزه شده اند.
وی افزود: همچنین با تلاش های انجام شده گمرک های کشور نیز به این حوزه ورود پیدا کرده و درحال حاضر کارشناسان و ارزیابان 12 گمرک، آموزش هایی در زمینه ارزیابی سنگ های قیمتی دیده اند که نوید آینده خوبی را برای این حوزه می دهد.
پیش بین در مورد اشتغال زایی این حوزه بیان کرد: صنعت طلا و جواهر از مشاغلی است که اشتغال خانگی نیز دارد و امیدوار هستیم بخش زیادی از اشتغال کشور در آینده از این حوزه باشد؛ در کشور تایلند اگر سنگ را از اقتصاد کشور جدا کنیم همانند این است که نفت را از اقتصاد ایران بیرون بکشیم در کشورهای اروپایی نیز تولید و فرآوری سنگ ها جایگاه ویژه ای در اقتصاد آن کشورها دارد.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های قیمتی گفت: آمریکا حدود 20 میلیارد دلار درآمد سالیانه خود را از تولید و فروش الماس به دست می آورد، گردش نقدینگی سنگ های قیمتی در جهان 700 میلیارد دلار است و 280 میلیارد دلار گردش نقدینگی طلایی است که برای حوزه سنگ‎ های قیمتی مصرف می شود که در مجموع رقمی نزدیک به هزار میلیارد دلار در سال در این صنعت گردش نقدینگی وجود دارد اما سهم کشورمان از این رقم بسیار ناچیز است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل