نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علائم هشدار دهنده ایست قلبی پیش از وقوع آن

یافته‌های جدید نشان می‌دهند تقریبا نیمی از بیماران که دچار ایست قلبی شده‌اند یک ماه قبل از وقوع آن، علائم هشدار دهنده‌ای را از سوی قلب تجربه کرده‌اند. این علائم می‌تواند شامل ترکیبی از درد در قفسه سینه و احساس فشار، تنگی نفس، تپش قلب و احساس شبیه سرماخوردگی مانند تهوع، درد پشت و یا درد شکم باشد.

به گزارش مراکز بهداشتی، تنها کمتر از یک پنجم از افرادی که این علائم را تجربه کرده‌اند با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفته‌اند.

ایست قلبی ناگهانی بسیار خطرناک است و تقریبا تمام افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند، در عرض 10 دقیقه جان خود را از دست داده‌اند. در واقع شانس زنده ماندن پس از این اتفاق تنها 10 درصد است.

سالهاست که پزشکان تصور می‌کنند ایست قلبی به طور ناگهانی رخ می‌دهد. اما در مطالعه جدید به طور غیر منتظره‌ای مشاهده شده است که حداقل نیمی از افراد حداقل یک هفته پیش از وقوع، برخی از علائم آن را داشته‌اند. بنابراین کسانی که آن را جدی گرفته و به فوریت‌های پزشکی مراجعه کرده‌اند، پنج برابر شانس بیشتر برای زنده ماندن داشته‌اند.

اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حمله قلبی همان ایست قلب است، اما چنین نیست. حمله قلبی ناشی از انسداد یک شریان است که سبب می‌شود جریان خون به قلب قطع شود، اما ایست قلبی زمانی رخ می‌دهد که فعالیت الکتریکی قلب دچار مشکل شده و کار قلب متوقف می‌شود.

بیش از نیمی از تمام آمار مر‌گ و میر مربوط به قلب در ایالات متحده به دلیل ایست قلبی است که این تعداد، سالیانه 350 هزار نفر است.

محققان در این مطالعه جدید با بررسی 840 نفر بیمار 35 تا 65 ساله که سه چهارم آنها مرد بودند، دریافتند که 50 درصد از مردان و 35 درصد از زنان برخی از این علائم هشدار دهنده را پیش از آنکه ایست قلبی اتفاق افتد تجربه کرده بودند.

رایج‌ترین نشانه ایست قلبی در مردان، درد در قفسه سینه و در بین زنان تنگی نفس بود. از هر 10 نفر، 9 نفر بازگو کردند که 24 ساعت قبل از ایست قلبی، این نشانه‌‌ها در آنها ظاهر شده بود.

با این حال، تنها 19 درصد از این افراد با فوریت‌های پزشکی تماس گرفته بودند که دلیل اصلی آن به احتمال قوی، سابقه بیماری قلبی و یا سابقه درد در قفسه سینه بوده است. نزدیک به یک سوم از افرادی که به اورژانس مراجعه کردند توانستند جان سالم به در برند، در حالیکه این میزان برای افرادی که آن را جدی نگرفته بودند تنها 6 درصد بود.

مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که این علائم گاهی دلایل دیگری دارند و ممکن است ابهام‌انگیز باشند، مانند نشانه‌های شبیه سرماخوردگی. همچنین در مورد درد در قفسه سینه، این‌طور نیست که هر دردی در قفسه سینه منجر به ایست قلبی شود، ممکن است این درد به دلیل ورزش بیش از حد و یا سوزش سردل ایجاد شده باشد. اما افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند باید این علائم را جدی بگیرند.

در آخر، اگر عوامل خطرساز مانند سابقه بیماری قلبی در خانواده و یا مشکلات قلبی، فشارخون بالا، کلسترول، دیابت و یا بیماری قلبی دارید باید بسیار مراقب باشید و به محض پدیدار شدن نشانه‌ها به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل