نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش ژن ها در چاقی انسان

اضافه وزن و چاقی در سال های گذشته به عنوان یک پدیده فراگیر در بسیاری از جوامع دنیا و به ویژه کشورهای توسعه یافته ، افزایش پیدا کرده و بسیاری از کارشناسان دلیل این موضوع را تغییر رژیم غذائی و کم تحرک شدن زندگی روزمره انسان ها عنوان می کنند . به هر روی باید پذیرفت که چاقی و اضافه وزن خود به عنوان زمینه ساز اصلی بسیاری از بیماری ها و مشکلات فیزیکی محسوب می شوند . در این میان در برخی تبلیغات داروئی و تجاری شاهد ارائه قرص هایی هستیم که از آن ها با عنوان قرص های ضد چاقی یا قرص های لاغر کننده یاد می شود .

در حقیقت این ژن می تواند به بدن در راه سوزاندن چربی ها و عدم ذخیره سازی این مواد از طریق تبدیل آن ها به انرژی گرمائی کمک کرده و به این ترتیب موجبات لاغری را فراهم کند .

به تازگی تیمی از پژوهشگران موفق به شناسائی دو ژن خاص شده اند که مسئول چاق شدن انسان بوده و شناسائی این ژن ها می تواند امیدها را برای ساخت داروئی موثر برای مبارزه با چاقی ، افزایش دهد . در این میان تیمی از پژوهشگران و  دانشمندان موسسه علوم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی اوکیناوا kinawa Institute of Science and Technology Graduate University (OIST) اقدام به آنالیز و مطالعه عوامل زنتیکی مسئول چاقی کرده و مکانیزم مولکولی ویژه ای را شناسائی کردند که عامل اصلی سوزاندن و یا ذخیره کردن چربی در بدن محسوب می شود .

دانشمندان در این تحقیقات دریافتند که موش های آزمایشگاهی که فاقد دو ژن Cnot7 و Tob حتی پس از تغذیه با رژیم غذائی پر چرب برای مدت طولانی نیز لاغر باقی می مانند .

دانشمندان پس از انجام این آزمایش ، به بررسی بافت چربی موجود در بدن این موش ها پرداخته و دریافتند که ژن دیگری با نام Ucp1 در این فرایند دخالت دارد . در حقیقت این ژن می تواند به بدن در راه سوزاندن چربی ها و عدم ذخیره سازی این مواد از طریق تبدیل آن ها به انرژی گرمائی کمک کرده و به این ترتیب موجبات لاغری را فراهم کند .

پژوهشگران در ادامه مطالعات خود دریافتند که ژن Ucp1 در بدن انسان ها و همچنین موش های چاق ، بسیار کم است و این موضوع سبب انباشت چربی در بافت های این نمونه های آزمایش شده می شود .

در همین زمینه تاکاشی آکینوری Takahashi Akinori از پژوهشگران مشارکت کننده در این مطالعات اعلام کرد : " ما امیدواریم تا قادر به کنترل پروسه تبدیل چربی به گرما در بدن انسان شده و بدون تردید انجام این عمل می تواند نوید بخش ساخت داروهای ضد چاقی موثر و بدون خطر باشد . "

شرح کامل این مطالعات و نتیاج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Cell Reports  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل