نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاکید ستاری بر نقش موثر ایران در اجلاس های بین المللی در دوران پساتحریم

سورنا ستاری روز شنبه در آغاز به کار بیستمین دوره آکادمی علوم جهان اسلام در جمع خبرنگاران افزود: امسال شانس میزبانی دانشمندان جهان اسلام در اجلاس سالانه آکادمی علوم جهان اسلام را داشتیم؛ علم، تکنولوژی و نوآوری که در سالیان اخیر مطرح شده از موضوعات این دوره از اجلاس است.
وی بیان کرد: این اجلاس یک روز بعد از اعطای جایزه مصطفی(ص) که نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است، برگزار می شود و ما باید نقش موثری در دوران پس از تحریم در اجلاس های بین المللی داشته باشیم.
وی ادامه داد: از جمله اجلاس های بین المللی، اجلاس آکادمی علوم جهان اسلام است که با محوریت جهان اسلام برگزار می شود و ایران هم حرف های بسیاری برای گفتن در حوزه های علم و فناوری دارد. 
ستاری درخصوص وضعیت ایران در میان کشورهای اسلام گفت: می توانیم ادعا کنیم که در بین کشورهای جهان اسلام در جایگاه نخست قرار داریم، در این حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شاخص هایی را در دستور کار خود قرار داده است.
ستاری افزود: اکنون بیشتر ادعای ما بر اساس تعداد مقالات انتشار یافته در حوزه بین الملل است در حالی که بسیاری از موارد دیگر در این امر نیز دخیل است.
وی گفت: اکنون در بین کشورهای اسلامی در حوزه علم و فناوری به ویژه در مواردی از قبیل نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی و فناوری اطلاعات در جایگاه نخست قرار داریم.
ستاری درخصوص انتقال فناوری به سایر کشورهای اسلامی نیز گفت: آن چیزی که همه را تحت تاثیر قرار داده؛ قدرت علمی ایران است، بسیاری از افرادی که برای اولین بار به کشور دعوت می شوند، به این امر اذعان داشته و ما باید در برقراری روابط بین الملل بسیار قوی تر عمل کنیم زیرا این خود یک ضعف به حساب می آید. 
ستاری یادآور شد: بحث دیپلماسی علمی قوی باید یکی از پایه های حرکتی آینده کشور باشد، ما تقریبا با داشتن جمعیت دانشجویی حدود 4.7 میلیون نفر اکنون به لحاظ تعداد دانشجو در جایگاه چهارم یا پنجم دنیا قرار داریم.
وی افزود: در حوزه هایی همچون مهندسی از معروفیت جهانی برخورداریم، این موارد از جمله مباحثی است که در این کنفرانس مطرح می شود و ما باید تبادلاتمان را با کشورهای اسلامی در حوزه بین الملل به ویژه پس از تحریم بیشتر کنیم و بتوانیم قراردادهای زیادی از طریق حوزه علم و فناوری منعقد کنیم.
 ستاری یادآور شد: ما در بسیاری از حوزه های توانمندی های صادراتی خوبی داریم و در یکی، دو سال اخیر با حمایت شرکت های دانش بنیان این صادرات افزایش یافته و اکنون حمایت ها از آنها در حال انجام است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل