نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاربران ایرانی جنبه سرگرمی شبکه های مجازی را بیشترمی پسندند

سید ابوالحسن فیروزآبادی شنبه در نخستین همایش سراسری شبکه های اجتماعی مجازی، فرصت ها و تهدیدها در شیراز افزود:112 شبکه اجتماعی که افزون بر ده هزار مشترک دارند، در ایران فعال هستند که تقریباً همه آنها نقش سرگرم کننده دارند. 
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد:در شرایطی که شبکه های اجتماعی علمی و تخصصی شناخته شده نیستند، شبکه ای مانند تلگرام در ایران 22 میلیون نفر عضو دارد که از این تعداد، 14 میلیون نفر در آن فعال هستند. 
وی ادامه داد: باید مطالعات علمی جدی درباره چرایی محدود شدن کاربرد سرگرمی در شبکه های اجتماعی و همچنین رفتار مردم ایران در فضای مجازی صورت گیرد. 
فیروزآبادی اظهار کرد: انتظار است که سازمان هایی همچون سازمان بهزیستی آثار فضای مجازی در آسیب های اجتماعی را رصد کنند و در صورت بروز تغییرات معنادار، راهکارهای پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهند. 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در ادامه گفت: فضای مجازی چهار حوزه عملکردی شامل ارتباطی، اطلاعاتی، خدماتی مانند آموزشی، بهداشتی و دولت الکترونیک و فضای سرگرمی دارد که تعادلی در این زمینه در کشور وجود ندارد. 
فیروزآبادی گفت: افزون بر 15 میلیون نفر ایرانی در فضای مجازی بازی می کنند که بسیاری از این بازی ها خشونت بار است و بازی های ایرانی طراحی شده نیز خشونت بار هستند یعنی از بومی سازی به کپی برداری ناشیانه پرداخته شده است. 
وی افزود: بنا بر تحقیق صورت گرفته در شهر تهران، حدود 50 درصد جمعیت استفاده کننده از شبکه های اجتماعی، بیش از یک ساعت وقت خود را صرف این شبکه ها می کنند البته باید این را به عنوان یک فرصت و ثروت ببینیم و آن را مدیریت کنیم. 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: هم اینک افزون بر 22 میلیون گوشی تلفن همراه هوشمند در کشور فعال است که بزودی این رقم به 40 میلیون گوشی می رسد و این بدان معنا است که حدود هشت میلیارد دلار برای خرید این گوشی ها خرج شده است و پرسش اینجاست که آیا اقتصاد ما آنقدر توان دارد که هشت میلیارد دلار فقط صرف سرگرمی مردم شود؟ هرچند بر این باوریم که سرگرمی در زندگی شهری امروز نیز ضروری است. 
فیروزآبادی با اشاره به سیر حرکت فناوری اطلاعات از وب 3 به وب 4 گفت: در وب 4 انسان ها نه تنها با یکدیگر، بلکه انسان ها با اشیاء و اشیاء با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و این مسیر اجباری است که بشر در آن در حال حرکت است. 
وی گفت: این سخنم به معنای این نیست که در این حرکت کندی ایجاد کنیم بلکه باید تندتر حرکت کنیم چون فرصتی است که می شود عقب افتادگی های گذشته را می توان جبران کرد و در این فضا می شود جهش کرد. 
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: نمی توانیم به عنوان تصمیم ملی، از فرصت تاریخی ایجاد شده در شبکه های اجتماعی و گذر از وب 3 به وب 4 بگذریم و به خاطر نگرانی های اجتماعی تسلیم شویم چرا که این ابزار در آینده یک نیروی توانمندساز درجهان است. 
وی با بیان این که باید فناوری اطلاعات را مدیریت کنیم گفت: توسعه فناوری اطلاعات باید پیوست های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد و پیوست اجتماعی آن در سازمان هایی همچون بهزیستی و آموزش و پرورش تهیه شود تا بتوانیم به شکل مناسبی، تکنولوژی های جدید را مدیریت کنیم. 
فیروزآبادی با اشاره به گزارش های منتشره در رسانه ها مبنی بر تاثیر شبکه های مجازی بر رشد طلاق و آسیب های اجتماعی اظهار کرد: انتظار است در همکاری سازمان بهزیستی کشور با وزارت آموزش پرورش و قوه قضاییه و با مراکز مشاوره روانی و هر مرکزی که مفید است، یک مدل همکاری طراحی شود که مبتنی بر یک نوع مدیریت آسیب های اجتماعی باشد و ستاد آن هم در بهزیستی باشد تا سازوکار مناسبی برای مواجهه با شبکه های اجتماعی در پیش گرفته شود. 
نخستین همایش سراسری شبکه های اجتماعی مجازی، فرصت ها و تهدیدها شنبه در شیراز گشایش یافت. 
به گزارش ایرنا، در این همایش یک روزه مسئولان و کارشناسان سازمان بهزیستی از سراسر کشور حضور دارند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل