نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استقرار نظام نوآوری رشته ها با ورود شرکت های دانش بنیان

غلامرضا نوری قزلجه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت توسعه فعالیت های دانش بنیان برای افزایش بهره وری در تولید، اظهار کرد: برای توسعه در ابعاد مختلف خصوصا اقتصاد، باید بهره وری را ارتقا داد. ما در حوزه های مختلف با کمبود منابع مواجه هستیم. مثلا در حوزه کشاورزی با کمبود شدید خاک و آب روبرو هستیم، در حوزه صنعت با کمبود منابع معدنی و… چراکه منابع در اختیار ما محدود است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: ما بایستی بهره وری و راندمان تولید را افزایش دهیم و از منابع موجود استفاده حداکثری بکنیم. در این مسیر باید از علم و دانش بهره بگیریم. آنچه که تاکنون در کشور ما مرسوم بوده، افراد به مراکز علمی و دانشگاهی می رفتند، مسایل تئوریک و حفظیات را می آموختند، سپس به دنبال شغلی می رفتند که اگر در بازار کار، شغلی پیدا کنند و یا نکنند. اما اصول علمی می گوید که ما برای توسعه و پیشرفت و استقرار نظام نوآوری، باید از علم و فن استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان در پی آن هستند که فاصله موجود میان دانشگاه و صنعت را پر کنند. یعنی می خواهند دانش را مستقیما به حوزه صنعت وصل کنند. خوشبختانه در سال های اخیر بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان در قانونگذاری ها مورد توجه قرار گرفته است و اخیرا در قانون رفع موانع تولید هم منابعی را پیش بینی کردیم. هم در زمینه معافیت های مالیاتی و هم اعطای مزایا به اعضای هیات علمی که در این شرکت ها حضور پیدا می کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. در کنار این، امکانی فراهم شده که دانشجویان بتوانند در حین تحصیل با فضای کار و صنعت ارتباط داشته باشند.

نوری قزلجه در ادامه تصریح کرد: می بایست نظام نوآوری در همه رشته ها استقرار پیدا کند و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر به وسیله همین شرکت های دانش بنیان. البته با ارتباط صنعت و دانشگاه این نظام مستقر خواهد شد اما ساختاری که در سال های اخیر در کشور ما برای ایجاد این ارتباط تعریف شده و زمینه های قانونی هم برای آن به وجود آمده، شرکت های دانش بنیان هستند که در همه حوزه ها فعالند.

در سال های اخیر بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان در قانونگذاری ها مورد توجه قرار گرفته است و اخیرا در قانون رفع موانع تولید هم منابعی را پیش بینی کردیم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی هم ورود پیدا کرده اند؟ گفت: شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی به شکل شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای حضور دارند که همان کارکردها را برای فارغ التحصیلان کشاورزی به وجود آورده اند. در بخش هایی چون بیوتکنولوژی و سنتز و تهیه سموم ارگانیک، کارهای خوبی توسط شرکت های دانش بنیان انجام شده است. هرچند که شاید بخش کشاورزی در این حوزه از دیگر بخش ها عقب تر باشد ولی جا دارد که در این حوزه بیشتر فعالیت کنیم. چون جای بهره وری در بخش کشاورزی خیلی خیلی خالی است.

وی در پایان اظهار کرد: ما امیدواریم که دانشگاه ها و دانشکده هایی که بحث های کشاورزی را دنبال می کنند، بیش از اینها پیشقدم شوند. چون بخش خصوصی در کشاورزی نسبت به صنعت مقداری ضعیف تر است و توان کمتری برای سرمایه گذاری در زمینه R&D و فعالیت های دانش بنیان دارد. بنابراین تکلیف دولت برای تشکیل این شرکت ها در حوزه کشاورزی بیشتر است و لازم است که قبل از کشاورزان، دولت و دانشگاه پا پیش بگذارند و به بهره برداران برای تشکیل شرکت های دانش بنیان و ورود آنها به حوزه کشاورزی کمک کنند. اینجاست که سرمایه گذاری دولت می بایست بیشتر باشد همانطور که دیگر ابعاد بخش کشاورزی به سرمایه گذاری بیشتر نیاز دارد.         

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل