نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دعوت به همکاری از پرنده شناسان مجرب از 12 دی ماه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان گفت: دی ماه 1394 (ژانویه 2016) مصادف است با پنجاهمین سال اجرای همزمان سرشماری پرندگان مهاجر آبزی در سطح بین المللی و این مناسبت در ماه اول سال نو میلادی در بیش از 100 کشور جهان گرامی داشته می شود.
مقدم با بیان اینکه این فعالیت بزرگترین برنامه پایش هماهنگ شده در حوزه تنوع زیستی درکره زمین است افزود: بیش از پنج میلیون کیلومتر مربع از تالاب های حائز اهمیت بین المللی و یک میلیون کیلومتر مربع از سایت های کنوانسیون رامسر و نیز مناطق حفاظت شده در مسیر مهاجرتی آفریقا – اوراسیا و پالئارکتیک غربی ( قاره اوراسیا و شمال قاره آفریقا ) پایش و سرشماری می شود.
به گفته مدیرکل دفتر تنوع زیستی وحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، داده های حاصل از انجام این برنامه بین المللی، کمک بزرگی به شناسایی روند جمعیت پرندگان و نیز نحوه مدیریت آنان در دو سطح سایت های سرشماری و مسیر مهاجرتی می کند.
وی ادامه داد: در ایران نیز هرساله همزمان با بیشتر کشورهای جهان، برنامه ریزی و تمهیدات لازم برای انجام این مهم توسط دفتر تنوع زیستی و حیات وحش انجام گرفته، علاوه بر اینکه تاکنون چندین کارگاه آموزشی در زمینه آشنایی با روش های شناسایی و سرشماری پرندگان با هدف افزایش آگاهی و ارتقای مهارت کارشناسان مسئول سرشماری پرندگان ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های سراسر کشور برگزار شده است.
مدیرکل دفتر تنوع زیستی وحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مطابق برنامه ریزی ها و هماهنگی های انجام شده؛ برنامه سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر آبزی در تمامی تالاب های کشور در دوره زمانی 12 تا 30 دی ماه سال جاری و با مشارکت پرنده شناسان خبره و با تجربه داخل و خارج از سازمان به انجام می شود. 
خرازیان مقدم از تمامی پرنده شناسان مجرب که تمایل به مشارکت در این برنامه دارند درخواست کرد؛ مراتب تمایل خود را به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان های مربوطه برای انجام هماهنگی های لازم اعلام کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل