نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کپسول های خوراکی کُند رهش دامی در اصفهان تولید شد

 روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اعلام کرد: شرکت دانش بنیان 'گل پونه صفاهان موفق' به طراحی و تولید بلوس های (Blus) خوراکی کُند رهش شد. بلوس های خوراکی کُند رهش که با دانش بومی کشور تولید شده است، تحولی نوین در زمینه بهبود کمیت و کیفیت شیر در گاوداری های صنعتی و رفع مشکلات متابولیکی و تنش های گرمایی بر پایه فناوری های دانش بنیان محسوب می شود.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان گل پونه صفاهان روز شنبه به ایرنا گفت: بلوس که مانند کپسول خوراکی است، تامین کننده نیازهای مختلف حیوانات اهلی از جمله گاو شیرده به شمار می آید.
احمد ریاسی افزود: برای رساندن مواد مورد نیاز حیوانات اهلی بطور معمول از دو روش مکمل خوراکی یا تزریقی استفاده می شود اما در این روش از کپسول بزرگی برای این کار استفاده می شود که این کپسول با قرار گرفتن در دستگاه گوارش حیوان به مرور زمان انواع ترکیب ها را آزاد می کند.
وی با بیان اینکه این روش از حدود 9 سال گذشته در دنیا ابداع شده است، اظهار کرد: ما برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه موفق به تولید و بومی سازی این محصول شده ایم.
ریاسی خاطرنشان کرد: محصول بلوس های خوراکی کُند رهش به شماره 80741 در سازمان مالکیت معنوی کشور ، ثبت اختراع شده است.
وی با بیان اینکه محتویات این بلوس در مدت شش ماه می تواند در بدن حیوان آزاد شود ، گفت: با این روش انواع ترکیب هایی که روی سلامت، تولید مثل و تولید شیر تاثیر دارد جذب بدن حیوان می شود و آن را بهبود می دهد.
ریاسی با بیان اینکه استفاده از بلوس باعث افزایش 10 درصدی تولید شیر در گاوهای مورد آزمایش شده است، افزود: این محصول در علوم دامی برای حیوان هایی مانند گوسفند و بز نیز کاربرد دارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برای تولید این محصول یک سوم نمونه مشابه خارجی است، اظهار کرد: با دو شرکت در اصفهان برای تولید انبوه این محصول وارد مذاکره شده ایم.
همچنین مدیرعامل شرکت دانش بنیان گل پونه صفاهان با بیان اینکه نسل اول این بلوس ها حاوی مواد معدنی کمیاب و ویتامین های مورد نیاز گاو است، گفت: به هر گاو، تعداد دو عدد بلوس خورانده می شود و مدت 240 روز در بخش موسوم به ' نگاری' معده آنها بتدریج مصرف می شود.
ابوذر دهقان اضافه کرد: از این محصول در گاوهای شیری، گاوهای خشک، تلیسه های آبستن، گاوهای دهنده و گیرنده در برنامه های انتقال جنین و همچنین در گوساله های داشتی و پرواری با وزن بیشتر از 150 کیلوگرم می توان استفاده کرد.
دهقان توضیح داد: این بلوس ها فاقد نمونه مشابه داخلی است و نمونه خارجی آن اکنون به کشور وارد نمی شود.
وی افزود: همچنین فرموله کردن این بلوس ها بر اساس نیاز دام ها و با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ایران و نوع مواد خوراکی مصرف شده در هر منطقه امکانپذیر است.
وی اظهار کرد: از مزایای بلوس های تولیدی شرکت گل پونه صفاهان کاربری آسان و در دسترس بودن دائمی در بازار ایران و قیمت ارزانتر در مقایسه با نمونه های خارجی است.
دهقان افزود: این شرکت به فناوری کُند رهش کردن بلوس ها برای بازه های زمانی مختلف دست یافته است و براساس نیاز حاشیه ای دام ها به مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها امکان تولید بلوس های متنوع و حتی سفارشی برای حیوانات نشخوار کننده بزرگ و کوچک و اسب وجود دارد.
بیش از 400 شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل