پرورش سیب‌زمینی در مریخ

دانشمندان بر این باورند که موفقیت در این کار نه تنها یک گام بزرگ به سوی ساخت یک منطقه کشاورزی کنترل شده در مریخ خواهد بود، بلکه پتانسیل رشد سیب‌زمینی در محیطهای نامساعد را نیز نشان خواهد داد که می‌تواند مردم جهان را از گرسنگی نجات دهد.

بیش از 842 میلیون نفر در حال حاضر در سراسر جهان تحت تاثیر شرایط قحطی قرار دارند و آب و هوای مناطق زندگی آنها نامساعد است. بنابراین دانشمندان تصمیم دارند در این طرح از سیب‌زمینی به دلیل قابلیت آن برای رشد در آب و هوای نامساعد استفاده کنند. کشت سیب‌زمینی بازدهی بالایی نیز دارد، چرا که وقتی زمین برای کشت سیب‌زمینی آماده می‌شود بعد از برداشت، دو تا چهار بار دیگر نیز به طور منظم محصول می‌دهد. سیب‌زمینی سرشار از مواد مغذی بوده و همچنین حاوی مقادیر زیادی آهن، روی و ویتامین C است.

برای فراهم کردن شرایط زیستی در مریخ، ابتدا باید برای ایجاد یک منبع غذایی پایدار چاره‌ای اندیشید. از گذشته تا کنون طرح‌های پیشنهادی زیادی داده شده است که هدف آنها رشد و پرورش محصولات غذایی روی کره مریخ بوده است، اما هنوز تحقیقات بسیاری لازم است تا راه‌حل مناسب پیدا شود.

شرایط آب و هوایی مریخ بسیار نامساعد است و اتمسفر آن تقریبا نزدیک به 95 درصد دی‌اکسیدکربن دارد. بنابراین محققان از خاک یک بیابان در پرو که تقریبا مشابه خاک سیاره مریخ است، استفاده کرده و در شرایط آزمایشگاه با پیاده‌سازی اتمسفر مریخ روی آن توانستند سیب‌زمینی را پرورش دهند.

این پژوهش از یک سو سبب شد تا آمادگی لازم برای پرورش محصولات در یک سیاره متفاوت برای محققان به دست آید و از سوی دیگر آگاهی و دانش مردم را برای شناخت قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری بالای سیب‌زمینی افزایش داد.

محققان امیدوارند تا با کاشت و پرورش سیب‌زمینی در مناطق بد آب و هوا، بتوانند مردمی را که در جهان از قحطی و گرسنگی رنج می‌برند و قادر به پرورش محصولات غذایی نیستند نجات دهند.