نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خبرهای خوش پژوهشی در راه است

در این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد دانش‌بنیان در دولت یازدهم، گفت: با همکاری رئیس جمهوری و وزیر محترم علوم، خوشبختانه در آینده نزدیک خبرهای خوش پژوهشی در راه است.

وی ادامه داد: کلیه مبالغی که صرف این طرح می‌شود از محل وقف است که پایه کمک‌های علمی به کلیه دانشمدان جهان اسلام خواهد شد.

ستاری با اشاره به وضعیت علم در زمان پیامبر و دانشمندان شاخص آن زمان، تصریح کرد: در دو، سه قرن اخیر فعالیت مسلمانان مختل و جهان غرب یکه‌تاز میدان علم و فناوری شد که جایزه مصطفی در پی احیای 12 قرن تمدن اسلامی است و رستاخیز علمی جهان اسلام با این جایزه رقم خواهد خورد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی، با اشاره به اینکه خط و مشی مرزهای علم و فناوری در جهان اسلام از اهداف این جایزه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد که ثروت کشورهای اسلامی نه از منابع زیرزمینی بلکه از علم نیروی انسانی دلسوز تامین شود، چراکه پتانسیل بازسازی تمدن درخشان اسلامی را داریم.

وی عنوان کرد: شورای سیاست‌گذاری به‌جد اهداف جایزه مصطفی را دنبال و تلاش می‌کند که سال به سال به کیفیت این جایزه دوسالانه افزوده شود.

مجتمع مصطفی، به‌زودی در تهران احداث می‌شود

مهندس مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس که به‌عنوان اجرا کننده این طرح انتخاب شده است، سخنرانی کرده و گفت: این مراسم حاصل تلاش سه ساله دبیرخانه آن است. یک سال و نیم از شروع فراخوان جایزه در سطح جهان می‌گذرد و بیش از سه هزار جایزه علمی در سطح جهان بررسی شده و تلاش کرده‌ایم استانداردها را برای برگزاری جایزه مصطفی رعایت کنیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری مصطفی(ص)، با بیان اینکه این مراسم یک هفته در کشور ادامه دارد، افزود: برگزیدگان، سخنرانی‌های علمی عمومی و علمی تخصصی در دانشگاه‌ها برگزار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: برای جایزه‌ای که متبرک به‌نام پیامبر اکرم شده است، صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه تشکیل شده و ماموریت آن علم و فناوری در خدمت رفاه، امنیت و سلامت جامعه است.

صفاری‌نیا با بیان اینکه این صندوق 270 تامین‌کننده مالی حقیقی و حقوقی دارد، گفت: در نظر داریم در آینده مجتمع مصطفی را در تهران راه‌اندازی کنیم و تاسیس مجتمع درمانی که عواید وقف جایزه مصطفی شود، پروژه دومی است که قرار است با همکاری استانداری تهران انجام گیرد، که در حال پیگیری هستیم.

در ادامه مراسم دکتر حسن ظهور، دبیر گروه علمی جایزه مصطفی، به قوانین اعطای این جایزه اشاره کرد و گفت: در هر دوره می‌توان چهار جایزه در چهار زمینه اهدا شود که در سه زمینه علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، علوم و فناوری زیستی و پزشکی و علوم و فناوری نانو، برندگان باید از یکی از 57 کشور اسلامی تابعیت داشته باشند.

وی ادامه داد: اما جایزه چهارم به طرح برتر دانشمندان مسلمان در زمینه‌های علوم و فناوری‌ها اهدا می‌شود که شرط تابعیت لازم نیست و فقط باید مسلمان باشند.

ظهوری در ادامه با اشاره به اینکه 60 داور و مشاور علمی از استادان برجسته ایرانی و بین‌المللی در این طرح همکاری کرده‌اند، گفت: علاوه بر این پنج سازمان بین‌المللی در دو سال گذشته در 80 جلسه این طرح را به اینجا که امروز می‌بینیم، رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش شوکت حمیدخان، نماینده سازمان کنفرانس اسلامی و دکتر مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و سورنا ستاری، رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروفسور جکی یینگ از کشور سنگاپور و پروفسور عمر یاغی از کشور اردن تقدیر کرده و نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام را ازآن خود کردند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل