بررسی تنوع زیستی قطب جنوب

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده از سوی مقامات کشور شیلی که یکی از فعال ترین کشورها در حوزه پزوهش های مرتبط با قطب جنوب محسوب می شود ؛ کشتی پژوهشی کارپوج Karpuj که نخستین کشتی پژوهشی ساخته شده توسط موسسه پژوهش های قطب جنوب شیلی Chile's National Antarctic Institute به شمار می رود جهت انجام مطالعات اقیانوس شناسی و بررسی تنوع زیستی موجود در  دریای جنوب ، بندر جزیره شاه جرج King George را به مقصد قطب جنوب ترک کرد .

این کشتی یکی از پیشرفته ترین کشتی های پژوهشی در حوزه مطالعات قطب جنوب محسوب شده و دارای امکانات علمی و فناوری های بسیار پیشرفته ای است که به دانشمندان اجازه می دهد بخش های مختلف قطب جنوب و سطوح مختلف دریاهای این منطقه را بررسی کنند .

گفتنی است این کشتی پژوهشی ماحصل بازسازی و تغییر ساختار یک کشتی قدیمی است که این پروژه نوسازی توسط فلیکس بارتسچ Felix Bartsch مهندس مشهور صنایع دریایی این کشور انجام شده است .

کشتی کارپوج پیش از این و از سال 1962 میلادی تا کنون در مناطق غربی قطب جنوب به فعالیت مشغول بود . بر اساس گزارش های اعلام شده در این رابطه ، هزینه این عملیات عمران و نوسازی ، در حدود 2 میلیون و 140 هزار دلار آمریکا تخمین زده می شود .

این کشتی 24 و نیم متر طول داشته و در حال حاضر با توجه به تغییرات انجام شده در آن و نوسازی های انجام گرفته ، یکی از پیشرفته ترین کشتی های پژوهشی در حوزه مطالعات قطب جنوب محسوب شده و دارای امکانات علمی و فناوری های بسیار پیشرفته ای است که به دانشمندان اجازه می دهد بخش های مختلف قطب جنوب و سطوح مختلف دریاهای این منطقه را بررسی کنند . این کشتی توانائی حمل 12 سرنشین و خدمه و مسئولین هدایت خود را داشته و دو آزمایشگاه تجهیزات صوتی اکو dry laboratory for echo sound equipment و آزمایشگاه ویژه تجزیه و تحلیل نمونه ها humid laboratory for processing and analyzing samples در آن تعبیه شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا