نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف باکتری‌های مفید در آب شهری

یک لیوان آب آشامیدنی سالم در واقع حاوی ده‌ها میلیون باکتری بی‌ضرر است. این باکتری‌ها به همراه میکروب‌های دیگر در داخل لوله‌های آب رشد کرده و به صورت پوشش‌های نازک و چسبنده از طریق فن‌آوری‌های جدید قابل رؤیت است. یافته‌های محققان در رشته میکروبیولوژی کاربردی و مهندسی آب نشان می‌دهد که تنوع گونه‌های باکتری در لوله‌های آب شهری بسیار زیاد است و ممکن است برخی از این باکتری‌ها نقش مهم‌تری از آنچه قبلا تصور شده است داشته باشند. پژوهشگران بر این باورند که بخش عمده‌ای از فرآیند تصفیه آب توسط باکتری‌های مفید در لوله‌ها صورت می‌گیرد.

به لطف فن‌آوری جدید مانند تعیین توالی DNA و روش فلوسیتومتری – روشی که در آن می‌توان ذرات میکروسکوپی را با تعلیق آنها در جریان مایع و عبور دادن آنها از مقابل یک دستگاه الکترونیکی شمارش کرد –  پژوهشگران توانستند در هر میلی‌لیتر آب آشامیدنی هشتاد هزار باکتری را ببینند.

محققان دریافتند دست‌کم دو هزار گونه مختلف باکتری در لوله‌های آب زندگی می‌کنند و ظاهرا یک ارتباط بین ترکیب باکتری‌ها و کیفیت آب وجود دارد.

همان‌طور که باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش انسان به هضم مواد غذایی کمک کرده و با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند، باکتری‌های مفید نیز به تصفیه آب کمک کرده و در سالم نگه‌داشتن آن نقش مهمی دارند.

با وجود اینکه در حال حاضر این پژوهش در مقیاس کوچکی صورت گرفته است، به زودی در سراسر جهان گسترده خواهد شد و در بهبود سیستم آب‌رسانی شهری بسیار مفید واقع خواهد شد. محققان امیدوارند بتوانند با کنترل ترکیب و کیفیت آب در مخازن آب شهری، روند رشد باکتری‌های مفید را به منظور کمک به پاک‌سازی آب هدایت کنند.

این پژوهش به تازگی در نشریه Microbes and environments منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل