نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کنفرانس ملی پیشرفتهای نوین در انرژی در ساوه برگزار شد

این کنفرانس ملی به همت موسسه آموزش عالی انرژی ساوه با حضور صاحب نظران، محققان و دانشجویان با رویکرد انرژی های تجدیدپذیر، مهندسی انرژی و طبیعت و بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان به مدت یک روز برگزار شد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی به این کنفرانس آورده است: توانایی هر کشور و جامعه ای در تولید انرژی و نحوه مصرف آن به عنوان یکی از مولفه های اساسی در پیشرفت آن کشور محسوب می شود.
علی اکبر صالحی افزوده است: امروز انرژی، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر و جوامع مدرن و صنعتی است و به طرز غیرقابل تصوری، تمام ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده و به موازات تغییر در ساختارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، وضعیت و جایگاه تولید، توزیع و مصرف انرژی نیز تغییر کرده است.
در ادامه این پیام آمده است: در طول تاریخ، بشر همواره به اشکال مختلفی به انرژی وابسته بوده و تغییر و تکامل سیستم انرژی همواره از نیروهای محرکه جوامع بشری به منظور پیشبرد اهداف خود بوده است.
علی اکبر صالحی در ادامه پیام خود به این کنفرانس افزوده است: تار و پود اصلی جوامع را شبکه انرژی، ارتباطات و اطلاعات تشکیل می دهد به طوری که امروزه هر گونه نقص و اشکال در این شبکه ها به ایجاد ضعف و آسیب در جوامع منجر می شود.
وی در ادامه آورده است: این جانب معتقدم برگزاری این چنین کنفرانس هایی می تواند به عنوانِ طلیعه یک حرکت فراگیر برای سازگار نمودن بهره مندی از علوم و فنون جدید با حفظ و حراست از مواریث طبیعی باشد. 
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: امروز حفظ و بهره وری انرژی به عنوان یکی از مولفه های شاخص توسعه پایدار محسوب می شود.
محمود زمانی قمی افزود: بررسی و توسعه فعالیت های پژوهش محور در عرصه انرژی به عنوان یکی از نیازهای اساسی جوامع مطرح است که به توسعه یافتگی نیز می انجامد.
وی ادامه داد: تنها راهکار حفظ منابع موجود و نگهداری از این نعمات خدادادی برای نسل های آتی استفاده صحیح و به کارگیری توانایی های بومی و ملی در راستای بهره وری از انرژی های نوپدید است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان به عنوان بازوی توانمند دولت در این عرصه می توانند با بهره گیری از دانش و خلاقیت خود دست یابی به توسعه را تسهیل کنند.
زمانی قمی اظهار کرد: توفیقات علمی و پژوهشی کشور مدیون تلاش وپشتکار متخصصان و دانشمندان جوانی است که با مدد از نیروی لایزال الهی و علم آموزی مبتنی بر خلاقیت، پله های رشد و ترقی را در عرصه داخلی و خارجی پیموده اند.
وی در خصوص موسسه آموزش عالی انرژی در ساوه نیز گفت: این موسسه در آینده نزدیک با تربیت نیروهای خلاق و کارآمد به طور قطع در عرصه علم و دانش به موفقیت های چشمگیری دست می یابد.
عضو هیات موسس موسسه آموزش عالی انرژی ساوه و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنانی گفت: آب مهمترین چالش موجود در حوزه انرژی است.
رضا امرالهی بیان کرد: یکی از راهکارهای حفظ انرژی های موجود و پایداری صنعت انرژی، ترویج مدیریت بهینه مصرف است.
وی اظهارکرد: متوسط میزان نزولات آسمانی در دنیا 470 میلی متر است که این رقم در ایران به 150 میلی متر است.
امرالهی ادامه داد: از مجموع میزان توزیع آب در کشور حدود 92 درصد به بخش کشاورزی اختصاص یافته که مدیریت مصرف در این بخش امری حیاتی است.
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: امروزه در بسیاری از نقاط جهان، استفاده از سامانه های آبیاری نوین به عنوان راهکاری ارزشمند برای حفظ منابع آبی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: در صورت عدم بهره وری و نبود مدیریت کارآمد در حوزه مصرف آب، ظرف 10 سال آینده با بحران کمبود آب مواجه خواهیم شد.
امرالهی گفت: حفظ منابع آبی به طور قطع در تثبیت امنیت ملی تاثیرگذار خواهد بود وهر کجا که آب باشد عمران و آبادانی هم به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از سی و سه و هفت صدم میلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی و یکصد و 57 میلیارد بشکه ذخایر نفتی، یکی از بزرگترین کشورهای برخوردار از ذخایر غنی نفت و گاز دنیاست.
امرالهی گفت: کشورمان در بین 192 کشور جهان به لحاظ شاخص بهره مندی از منابع آب در جایگاه شصت و دوم دنیا قرار دارد.
عضو هیات موسس موسسه آموزش عالی انرژی ساوه افزود: تا چند سال آینده گاز به عنوان یکی از انرژی های مصرفی دنیا از نفت پیشی می گیرد و لازم است تا سرمایه گذاری های حوزه انرژی به سمت و سوی منابع گازی هدایت شود.
شهردار ساوه نیز در سخنانی گفت: مدیریت کارآمد و پایدار در عرصه انرژی به عنوان یکی از عمده مباحث مطرح در دنیای کنونی است.
کامران جوادی بیان کرد: بهره وری صحیح از انرژی و تلاش در جهت استحصال انرژی های نوین راهکاری است که نسل های آینده را از نعمت انرژی برخوردار می کند.
وی افزود: محیط زیست، انرژی و طبیعت امانتی در دست نسل حاضر است که باید با توسعه و بهره وری صحیح در آن، آیندگان را نیز در استفاده از این منابع حیاتی شریک کرد.
به گزارش ایرنا , استاندار مرکزی، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان ساوه در حاشیه برگزاری این همایش، از عملیات اجرایی احداث بنای موسسه آموزش عالی انرژی ساوه بازدید و از نزدیک با پیشرفت این پروژه آشنا شدند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل