توجه دولت به احیای دریاچه ها برای ایجاد تعادل حرارتی در کشور

سید حسین ذوالانوار در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم یک اقدام جهانی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین، اظهار کرد: به دلیل مصرف زیاد انرژی در دنیا و تولید گازهای گلخانه ای، وضعیت اقلیمی به هم خورده و بارش ها دیگر با آن نظم و ترتیب سابق اتفاق نمی افتد و کم کم از مسیر طبیعی خود خارج شده است. هم اکنون شاهد هستیم که در بعضی مناطق دنیا مثل شیر حمام، باران های سیل آسا می بارد و سیلاب های ویرانگر به راه می اندازد که می تواند خسارات زیادی از جمله به کشاورزان وارد کند. تلفات انسانی زیادی هم در اثر وقوع سیلاب به بار می آید که از نمونه های آن می توان به تلفات انسانی گسترده در آمریکا در اشاره کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در مقابل، برخی مناطق دیگر کره زمین با خشکسالی و کاهش بارش مواجهند. در نتیجه می بایست یک کار جهانی انجام شود تا حرارت کره زمین معتدل شود. چه کسانی باعث این ناهماهنگی در جو زمین شده اند؟ کشورهای صنعتی و در راس آنها آمریکایی ها هستند که البته چینی ها هم به تدریج به آنها نزدیک می شوند. برخی از این کشورها حتی حاضر نشده اند پیمان کیوتو را که راجع به محیط زیست کره زمین است، امضا کنند چون در این صورت مجبور می شوند به کشورهای دیگر خسارت پرداخت کنند. اما کشور ما این پیمان را امضا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما هم باید به سهم خودمان در کاهش تولید گازهای گلخانه ای بکوشیم. الان متوسط درجه حرارت ایران 1.5 سانتی گراد افزایش یافته است. کمااینکه تابستان گذشته، تابستان بسیار گرمی بود و امیدواریم خداوند لطف کند و دیگر تکرار نشود.

ذوالانوار تصریح کرد: یکی از عوامل تعدیل دمای هوا، دریاچه ها هستند که ظرفیت جذب حرارت را دارند. یعنی برای تبخیر یک مترمکعب آب باید درجه حرارت زیادی صرف شود. پس اینها در ایجاد تعادل حرارتی خیلی نقش دارند و در محیط زیست هم نقششان قابل توجه است. چراکه با تبخیر آب، محیط پیرامونشان را خنک می کنند و علاوه بر این، احتمال ریزش باران را افزایش می دهند.

دولت 1900 میلیارد تومان را به بحث احیای دریاچه ها تخصیص داده اما تنها دریاچه ارومیه را دیده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر که دریاچه ها به دلیل تغییرات اقلیمی، احداث سدهای مختلف، برداشت های بی حساب و کتاب از آب های زیرزمینی و نیز عدم برنامه ریزی درازمدت خشک شده اند و از آن جمله می توان به دریاچه های ارومیه، مهارلو، پریشان، هامون و… اشاره کرد، مشکلات زیادی برای کشور به وجود آمده است.

وی با انتقاد از کم توجهی دولت به احیای دریاچه های سراسر کشور، افزود: دولت 1900 میلیارد تومان را به بحث احیای دریاچه ها تخصیص داده اما تنها دریاچه ارومیه را دیده است. یعنی می خواهند یک نقطه رادرست کنند اما چند نقطه دیگر را خراب می کنند. این از جامع بینی دولت به دور است که تنها یک نقطه را ببیند و بقیه نقاط را فراموش کند. در حالی که در خیلی از مناطق، هنوز از موعد پیشگیری نگذشته ایم و می توان با انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز خسارت های آینده جلوگیری کرد.

ذوالانوار در پایان گفت: اگر دولت به همه مناطق کشور توجه کند بسیار به نفع ما خواهد بود اما اگر توجه نکند هم برای خودش و هم برای مردم مساله درست می شود. بنابراین امیدواریم که دولت نگاه متوازن و عادلانه ای داشته باشد که برنامه اصلاح و احیا در تمام تالاب ها و دریاچه های کشور انجام شود. در این صورت خسارات به حداقل خواهد رسید. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا