نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف اعماق اقیانوس با کمک فناوری های مدرن

موسسه اقیانوس شناسی Woods Hole در حال انجام پروژه ای پژوهشی در حوزه اکتشافات دریائی است. این پروژه  با نام  بازگشت به  Antikythera شناخته می شود. این موسسه در شهر ماساچوست قرار دارد و هدف اصلی ان ها از این پژوهش ، کشف بقایای باستانی مربوط به تمدن یونان از اعماق آب های دریا است.  در این پروژه قرار است در منطقه ای از دریا که گمان می رود حدود دو هزار سال پیش یک کشتی یونانی که محموله ای ارزشمند از گنجینه های هنری با خود حمل می کرد ، غرق شده باشد ، انجام شود.

در واقع نمی توان این وسیله را یک لباس واقعی غواصی نامید . این لباس بیشتر شبیه یک لباس فضائی است که فضانوردان از آن استفاده می کنند و وقتی با آن به اعماق دریا می روید احساس شنا کردن و غواصی به شما دست نمی دهد بلکه در حقیقت شما در حال هدایت یک زیر دریائی پیچیده و مدرن هستید که به صورت لباس بر تن شما قرار گرفته است. 

اعضای این تیم پژوهشی برای اکتشافات دریائی خود از نوع جدیدی از تجهیزات پیشرفته غواصی با نام Exosuit استفاده می کنند که به غواص این اجازه را می دهد که برای ساعت ها در عمق سیصد متری زیر آب به فعالیت پرداخته و هیچ مشکلی از نظر فشار هوا و فشار آب دریا به وجود نیاید.

این تجهیزات فوق مدرن غواصی ، دویست و چهل کیلو گرم وزن داشته و دارای قدرتی برابر با 1.6 اسب بخار است. این لباس ویژه غواصی دارای دستگاه پیشرانه کنترل پا ، و هجده نقطه مفصلی قابل تحرک در بخش دست ها و پاها است که به غواص اجازه می دهد آزادانه حرکت کند.

Theotokis Theodoulou که یک متخصص باستان شناسی زیر آب و از اعضای این تیم پژوهشی است ، در مورد این تکنولوژی جدید می گوید : در واقع نمی توان این وسیله را یک لباس واقعی غواصی نامید . این لباس بیشتر شبیه یک لباس فضائی است که فضانوردان از آن استفاده می کنند و وقتی با آن به اعماق دریا می روید احساس شنا کردن و غواصی به شما دست نمی دهد بلکه در حقیقت شما در حال هدایت یک زیر دریائی پیچیده و مدرن هستید که به صورت لباس بر تن شما قرار گرفته است.

مهمترین کشفی که تا کنون توسط این گروه پژوهشی انجام شده کشف یک Antikythera Mechanism است .  ماشین آنتیکیترا یک رایانه آنالوگ باستانی مربوط به عصر هلنیستی و اوایل قرن یکم پیش از میلاد مسیح است. این دستگاه به منظور انجام محاسبات مربوط به اخترشناسی و شناسائی مسیر های دریائی طراحی شده است. ماشین آنتیکیترا به عنوان قدیمی‌ترین نمونه دستگاهی که در آن چرخ دنده  به کار رفته است شناخته میشود و گاهی از آن با عنوان نخستین رایانه آنالوگ یا نخستین ماشین حساب دنیا  نام برده میشود.  این دستگاه دریانوردی در حال حاضر در موزه  ملی باستان شناسی شهر آتن نگهداری می شود. به اعتقاد پژوهشگران این پروژه ، هنوز مقادیر زیادی از آثار و اشیای باستانی در زیر آب قرار دارد و اعضای این تیم بنا دارند ، پژوهش های خود را در این منطقه ادامه دهند.

منبع

منبع 2

No tags for this post.

خروج از نسخه موبایل