نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید کاتالیست ها و قطعات صنایع فولاد توسط شرکت های دانش بنیان

شرکت های صنعتی برای تولید بهینه و موفقیت در بازار می بایست ضمن توجه به نیازهای مشتری، در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و نیز کاهش قیمت تمام شده آن بکوشند و این مهم تنها با بهره گیری از دانش و فناوری میسر خواهد بود. چراکه تبدیل دانش به فناوری و نیز فناوری به محصول، ارزش افزوده بالایی به همراه دارد که می تواند ضمن کاهش هزینه های تولید، افزایش فروش به همراه داشته باشد. از این رو می بایست شرکت های صنعتی و بنگاه های بزرگ اقتصادی در اولین گام به سمت توسعه همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی و نیز شرکت های دانش بنیان حرکت کنند و در مرحله بعد زمینه دانش بنیان شدن مجموعه خود را به وجود بیاورند. تنها در این صورت است که توان رقابت پذیری خود را حفظ کرده و قادر به حضور در بازارهای جهانی خواهند بود.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور ما مصرف کندده قطعات و تجهیزات خارجی هستند و همچنان با فناوری های چند دهه پیش جهان به تولید می پردازند. این موضوع علاوه بر اینکه محصولات تولیدی آنها را از مزیت کمتری برخوردار کرده، به دلیل بهره وری پایین به ویژه در مصرف انرژی، هزینه های تولیدشان را افزایش داده است. اما چنانچه این صنایع از همکاری مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان بهره بگیرند و با مشارکت این نهادها به تولید بپردازند، قطعا بر این مشکلات فائق خواهند شد.

دکتر بهرام سبحانی؛ مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به همکاری این مجموعه صنعتی با شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی گفت: ما خودمان یک کارخانه تولیدی هستیم اما با شرکت های دانش بنیان قراردادهای متعددی در زمینه های مختلف منعقد کردیم. همچنین با بخش پژوهشی بسیاری از دانشگاه ها و نیز شهرک های علمی و تحقیقاتی برای توسعه فعالیت های دانش بنیان قراردادهای باز داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از همکاری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، دستاوردی هم حاصل کرده اید؟ تصریح کرد: بله. خیلی از موادی که پیش از این در داخل ساخته نمی شد مثل انواع کاتالیست هایی که در صنعت فولاد کاربرد دارد، در حال حاضر توسط شرکت های دانش بنیان در حال تولید است. حتی بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت فولاد که در بخش برق یا دیگر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد، توسط این شرکت ها طراحی و ساخته شده و ما از آن بهره برداری می کنیم.

خیلی از موادی که پیش از این در داخل ساخته نمی شد مثل انواع کاتالیست هایی که در صنعت فولاد کاربرد دارد، در حال حاضر توسط شرکت های دانش بنیان در حال تولید است

سبحانی با اشاره به تعامل خوب شرکت فولاد مبارکه اصفهان با دانشگاه های معتبر برای تحقیق و توسعه، خاطرنشان کرد: ما تقریبا با اکثر دانشگاه های خوب کشور مثل دانشگاه شریف، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه خواجه نصیر و… قراردادهای باز تحقیقاتی داریم که بسته به مورد پروژه های تحقیقاتی به آنها می دهیم و از ظرفیت های پژوهشی آنها بهره می گیریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شرکت شما در زمینه افزایش بهره وری انرژی چه اقداماتی انجام داده است؟ اظهار کرد: ما از طریق بنچ مارکینگ آمدیم و بهترین صنایع فولاد دنیا را انتخاب کردیم و آنها را الگو قرار دادیم و هدفگذاری کردیم که خود را به جایگاه آنها برسانیم. بر این اساس می توان گفت که امروز در زمینه بهره وری همه حامل های انرژی از جمله برق و گاز و آب از رقبای خودمان عقب نیستیم.  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل