لغو پروژه مریخ نورد ناسا در سال 2016

سفر به مریخ به شدت در طول سال گذشته میلادی به مرحله جدی شدن نزدیک شد و در این میان عرضه فیلمی به نام مریخی نیز موجب شد که بسیاری از افراد، این سفر را در آستانه انجام بدانند. در این میان سازمان ناسا نیز اعلام کرد که کاوشگر خود برای بررسی های مورد نیاز برای سفر به مریخ را در سال 2016 میلادی به سوی این سیاره ارسال خواهد کرد ولی به نظر می رسد که تمامی این برنامه ها دستخوش تغییری و تاخیری ناخواسته شده است که ممکن است کل پروژه را با عدم موفقیت همراه سازد.

ناسا به تازگی اعلام کرده است که پروژه ارسال کاوشگر خود به مریخ را که قرار بود در ماه مارس سال 2016 میلادی آغاز شود، لغو کرده است. بنا بر گزارش ها ناسا دریافته است که نمی تواند به موقع زلزله نگار فرانسوی و گران قیمت خود را برای این کاوشگر آماده کند و به همین دلیل تصمیم به لغو این پروژه که با نام اینسایت (InSight) شناخته می شود، گرفته است. با این وجود لازم به ذکر است که گفته مقامات ناسا به دلیل مدار نسبی زمین و مریخ تا 26 ماه آینده امکان ارسال این کاوشگر وجود نخواهد داشت.

ابن مشکل از زمانی آغاز شد که تکنیسین های مجرب موجود در آزمایشگاه های ناسا با نشت خلا در دریچه این زلزله نگار مواجه شدند. لازم است بدانید که این وسیله یکی از اصلی ترین دستگاه های این کاوشگر شناخته می شود و بر خلاف تلاش های انجام شده برای رفع مشکل رخ داده، هنوز هم به درستی کار نمی کند.

هم اکنون ناسا با دو چالش مواجه است: از طرفی باید هزینه تعمیرات این دستگاه را محاسبه کرده و از طرف دیگر باید دریابد که به تعویق افتادن این پروژه تا چه اندازه برنامه های ناسا را مختل خواهد کرد. در عین حال اگر محاسبات ناسا درست از آب در نیاید احتمال لغو کامل این پروژه وحتی اوراق کردن کاوشگر یاد شده نیز وجود دارد.