روشی جدید برای فیلم برداری از مولکول ها

امروزه با کمک پیشرفت فناوری دیدن شکل مولکول ها بسیار آسان شده است با این وجود مشاهده تغییر شکل آنها در دنیای واقعی هنوز هم بسیار دشوار است. هم اکنون محققان با استفاده از روشی جدید می توانند به مشاهده تغییر شکل مولکول ها در طی چند تریلیونم ثانیه بپردازند.

در حقیقت پرتوهای الکترون می تواند تنها در یک تصویر به نمایش ساختار مولکولی بپردازد و این پروسه می تواند به سرعت برای ساخت فیلمی کوتاه از چگونگی تغییرات اشکال مولکول ها تکرار شود

محققان موسسه مکس پلنک (Max Planck) در هامبورگ موفق به ساخت دوربین مولکولی شده اند که می تواند تغییرات جایگاه اتم ها در یک مولکول را در واحد زمانی فمتو ثانیه (یک میلیونیم یک میلیاردم یک ثانیه) به نمایش در بیاورد.

معمولا تکنیک های تصویر برداری مورد کاربرد برای تصویر برداری از حرکات مولکولی از دو پرتو لیزر استفاده می کنند. اولین پرتو مولکول مورد نظر را برانگیخته می کند و دومین پرتو به تصویر برداری می پردازد؛ اما برای تصویر برداری در دوره زمانی بسیار کوتاه به پالس های بسیار روشنی نیاز است که همین امر سیستم یاد شده را بسیار گران قیمت می کند.

در این سیستم جدید، تیم تحقیقاتی یاد شده پرتو های دومین لیزر را با الکترون ها جایگزین کرده اند. این تیم مفید بودن این امر را این گونه شرح می دهند که مزیت الکترون ها در این است که می توانند مستقیما به تصویر برداری از موقعیت های اتم ها در یک مولکول بپردازند.

الکترون ها نیز مانند ذرات کوانتومی دارای اجزای موج مانند هستند اما طول موج های آنها به حدی کوتاه هستند که با تشخیص و تصویر برداری از اتم های تکی مشکلی نخواهند داشت. آنها می توانند به راحتی در ساخت ابزار های فشرده مورد استفاده قرار گیرند.

در حقیقت پرتوهای الکترون می تواند تنها در یک تصویر به نمایش ساختار مولکولی بپردازد و این پروسه می تواند به سرعت برای ساخت فیلمی کوتاه از چگونگی تغییرات اشکال مولکول ها تکرار شود. این تیم تحقیقاتی اشاره می کند که محققان با استفاده از این روش می تواند چگونگی تاثیر تغییرات کوچک بر روی شکل مولکول ها را مورد بررسی قرار دهند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا