نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری دو جانبه علم و فناوری با 20 کشورجهان

سیداحمد رضا علائی روز چهارشنبه در نشست خبری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در دوسال اخبر بالاترین سطح روابط دوجانبه در حوزه علمی و فناوری با کشور روسیه در قالب طراحی و ایجاد کمیسیون عالی همکاری های فناوری شکل گرفته است.
وی بیان کرد: این کمیسیون شامل 10 کارگروه تخصصی در حوزه های فضایی، هوایی، نانوفناوری، زیست فناوری، علوم شناختی، همکاری های دانشگاهی، مگاساینس، فناوری اطلاعات و انرژی است که از طریق جلب مشارکت دستگاه ها و موسسات تخصصی دو کشور در هر کمیته، متولی تعریف و راهبردی فهرستی از همکاری های فناوری است.
علائی بیان کرد: همچنین برای تسهیل همکاری ها مجموعه ای از ساز وکارها و زیرساخت ها از جمله صندوق های مالی مشترک، مکانیزم های تشویقی، نشست های متخصصان با مشارکت طرفین در حال راه اندازی است.

*** ارائه پیوست فناوری برای طرح ها و قراردادهای کلان 
علایئ بیان کرد: ارائه پیوست فناوری برای قراردادها و پروژه های کلان با کشورهای خارجی می تواند سبب افزایش توان فناوری کشور شود.
وی با بیان این که تعاملاتی با نهادهای مختلف از جمله وزارت نیرو برای ارائه پیوست فناوری در قراردادهای کلان انجام شده است، یادآورشد: دفتر تبادل فناوری در چهار حوزه اعم از توسعه زیرساخت های هدایت همکاری های فناوری بین المللی، استفاده از ظرفیت نهادها و موسسات بین المللی، توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه فناوری و حمایت از همکاری های بین المللی فعالیت دارد.
علائی گفت: یکی از ابزارهای توسعه زیر ساخت های هدایت همکاری های بین المللی فناوری، نهادسازی در راستای حداکثر سازی منافع کشور از تعاملات بین المللی است، از مهمترین اقدامات این حوزه می توان به طراحی و ایجاد الگو و سازوکار 'پیوست فناوری' برای قراردادها و پروژه های کلان با طرف های خارجی نام برد.
وی ادامه داد: پیوست فناوری این امکان را فراهم می کند که واگذاری بازار داخلی منوط به کسب سهم قابل قبولی از دانش فنی شود و به عبارت دیگر زمینه ای فراهم می کند تا به جای خرید صرف از طرف خارجی، امکان بومی سازی دانش فنی و تحقیق و توسعه فراهم شود.
به گزارش ایرنا، مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه هوشمندی فناوری را از دیگر برنامه های در دستور کار این دفتر برشمرد و گفت: هوشمندی فناوری این امکان را فراهم می کند تا موضوعات روز فناوری دنیا تبدیل به دغدغه مهم سیاستگذاران کشور و همچنین شرکت های دانش بنیان شود و از ایجاد شکاف فنی در حوزه های فناوری روز دنیا جلوگیری کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل