تولید پرتوهای موج اسپین متمرکز

چنین ابزارهایی برای کاربردهای آینده مستلزم عملکرد پهنای باند عریض، بسیار امیدوارکننده هستند.

متاسفانه، چنین نوسانگرهای میکروموج در مقیاس نانو، نیروی پایین و نویز بالایی دارند و راهکار پذیرفته‌شده برای حل این موضوع، همگام‌سازی تعداد زیادی از این نانونوسانگرها با هدف محدودکردن تاثیرات زیان‌آور انرژی حرارتی است.

همگام‌سازی دو مورد از چنین نوسانگرهایی نخست در سال 2005 انجام شد با این حال، تا سال 2013  تعداد نوسانگرهای همگام‌سازی‌شده فقط به چهار نوسانگر دارای فرکانس پایین و سه نوسانگر دارای فرکانس میکروموج رسیده بود.

به تازگی افشین هوشنگ و استاد راهنمایش به نام دکتر راندی دوماس نشان داده‌اند امکان تولید و استفاده از پرتوهای متمرکز موج‌های اسپین برای همگام‌سازی نوسانگرها در فواصل طولانی‌تر از گذشته و همچنین همگام‌سازی‌کردن تعداد رکوردشکن نوسانگرها وجود دارد.

تیم تحقیقاتی موفق شد پنج نوسانگر را همگام‌سازی کند و کیفیت نوسانگر را ارتقا دهد.

راندی دوماس در این باره گفت: چون شیوه کنترل‌کردن تولید موج اسپین را می‌دانیم، در واقع هیچ حد و مرزی برای همگام‌سازی تعداد نوسانگرها وجود ندارد.

موفقیت جدید فرصت‌های نوینی برای مطالعات بنیادی درباره شبکه‌های متشکل از نوسانگرهای غیرخطی در اختیار می‌گذارد

چون می‌توان جهت پرتو موج اسپین را توسط جریان الکتریکی و از طریق نوسانگر و یک میدان مغناطیسی خارجی  تعیین کرد، نتایج بدست‌آمده دارای تاثیر عمده‌ای در شکوفاکردن حوزه ابزار الکترونیکی مبتنی بر موج اسپین موسوم به magnonics خواهد بود.

با تغییردادن جهت پرتو، می‌توان انتخاب کرد که چه نوسانگرهایی همگام‌سازی شوند و بنابراین می‌توان جریان اطلاعات را در مدارهای magnonic به روشی کنترل کرد که قبلا امکان‌پذیر نبود.

موفقیت جدید فرصت‌های نوینی برای مطالعات بنیادی درباره شبکه‌های متشکل از نوسانگرهای غیرخطی در اختیار می‌گذارد به طوری که بتوان چیدمان یکصد مورد از چنین نوسانگرهایی در معماری‌های هندسی مختلف را از بیرون کنترل کرده یا آن را به طور دقیق بررسی کرد.

جزئیات این موفقیت علمی در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا